انواع طراحی گرافیک کدامند؟ انواع کارهای گرافیکی که عیب است ندانید

مقدمه ‌ای بر انواع طراحی گرافیک

انواع طراحی گرافیک چیست؟ آیا همان تبلیغات رنگارنگ و وب سایت‌های زیبا است؟ به چه کسی طراح گرافیک می‌گویند؟ نقش طراحی در جذب مخاطبان و بازاریابی چیست؟ قطعا شما نیز در طول روز برچسب یک محصول، کارت ویزیت، پوستر، جلد کتاب و …. را می‌بینید که به زیبایی طراحی شده‌اند و نگاه شما را جذب خود می‌کنند. هر کدام از اینها یکی از انواع طراحی گرافیک هستند. اینها دقیقا همان کارهایی است که با طراحی گرافیکی توسط دیزاینر انجام می‌شود.

انواع طراحی گرافیک
انواع طراحی گرافیک

آنچه به دنیای امروز ما هویت بصری بخشیده است چیزی جز گرافیک دیزاین نیست. این طراحان کارهای گرافیکی هستند که با احساسات و ادراک ما بازی می‌کنند تا عمیق‌ترین تأثیرات را در قالب پیامی با خلق اثر هنری خود به ما نشان دهند و همین سبب شده که به بخش جدایی‌ناپذیر تبلیغات و بازاریابی تبدیل شود. تا انتهای مقاله‌ی انواع طراحی گرافیک با آریانگاران همراه باشید تا بیشتر با حرفه گرافیک دیزاین و انواع آن آشنایی پیدا کنید و بهتر این زمینه شغلی خلاقانه درک نمایید.

طراح کارهای گرافیکی کیست؟

طراح گرافیک (Graphic Designer) یا به اصطلاح دیزاینر با استفاده از ابزارهای مختلف، تصاویر، اشکال موجود در طبیعت، نوشته‌ها و سایر عناصر پیام و مفهوم خود را به مخاطبان منتقل می‌کند. این طراحان از طرح‌های آماده شده گرافیست استفاده می‌کنند و با ایده گرفتن به ترکیب تصاویر و متون با روش‌های گرافیکی و ابزارهای مخصوص این حرفه می‌پردازند و پیام را به مخاطب خود منتقل می‌کنند. در واقع انواع طراحی گرافیکی که می‌بینید اول و آخر توسط یک گرافیک دیزاینر یا طراح گرافیک انجام می‌شوند.

البته انجام انواع کارهای گرافیکی نیاز به تحصیل در رشته گرافیک ندارد، ذوق, علاقه و خلاقیت و قدرت تجسم از هر کسی یک گرافیست ماهر خواهد ساخت.

با توجه به اینکه تصویر بیشترین اثر را روی مخاطبان می‌گذارد نیاز جامعه به گرافیک دیزاینر روزبه‌روز در حال افزایش است. گرافیک دیزاینر با استفاده از ابزارهای طراحی چون فوتوشاپ، ایلاستریتور، ادوبی XD، افترافکت و … تلاش می‌کند تا پیام خود را از طریق خلق یک اثر هنری با الهام از رنگ‌ها، طبیعت و … به مخاطبان خود منتقل ‌کند که می‌تواند در جذب بیشتر مخاطبان اثرگذار باشد.

خدمات طراحی گرافیک آریانگاران رو یک بار فقط یک بار امتحان کن، نتیجه‌ش دیدنیییه

طراحی گرافیک چیست؟

طراحی گرافیک (Graphic Design) به انتقال پیام از طریق محتوای بصری اتلاق می‌شود. ترکیب و تلفیق هنر و تکنولوژی با چاشنی خلاقیت طراحی گرافیک را شکل داده است که می‌تواند در جذب مخاطب تأثیر چشمگیری داشته باشد. این حرفه هزاران سال است که وجود دارد حتی نقاشی‌های انسان‌های اولیه روی دیوار غارها نوعی گرافیک دیزاین محسوب می‌شود.

انواع کارهای گرافیکی
انواع کارهای گرافیکی

در واقع انواع طراحی گرافیک ایجاد ترکیبات بصری برای حل مسائل و ارتباط ایده‌ها از طریق تایپوگرافی، تصویرسازی، رنگ و فرم است. ارتباط مستمر با مخاطبان و مشتریان می‌تواند در خلق طرحی خاص توسط طراحان و انعکاس مناسب پیام آنها به کاربران مؤثر باشد. گرافیک دیزاین یک رشته همیشه در حال رشد است و تقاضا برای طراحان متخصص و ماهر در حال افزایش است.

انواع طراحی گرافیک را بشناسید

این حرفه جذاب یکی از مشاغلی محسوب می‌شود که زیرشاخه‌های مختلفی را دربر می‌گیرد که هر یک برای خلق اثری خارق‌العاده قوانین و روش‌های خاص خود را می‌طلبد. چه یک طراح مشتاق باشید یا به دنبال خدمات طراحی برای کسب‌وکار خود باشید، بهتر است با 8 نوع طراحی گرافیکی که به شما کمک می‌کند تا مهارت‌های مناسب برای کار خود پیدا کنید، آشنا شوید. در ادامه به تشریح انواع طراحی گرافیک می‌پردازیم.

  1. طراحی گرافیکی هویت بصری

یکی از انواع طراحی گرافیکی طراحی هویت بصری است. برند رابطه‌ای بین یک کسب‌وکار یا سازمان و مخاطبانش است. هویت برند دربرگیرنده شخصیت، لحن و ماهیت آن و همچنین استفاده مناسب از خاطرات، احساسات و تجربیات آن سازمان و نحوه ارتباط با مخاطبان است. طراحی گرافیکی هویت بصری دقیقا همین است یعنی عناصر بصری همان هویت برند هستند که به عنوان چهره یک نام تجاری عمل می‌کنند تا آن کیفیت‌های ناملموس را از طریق تصاویر، اشکال و رنگ‌ها منتقل کنند.

طراحانی که در شاخه هویت بصری تخصص دارند با سهامداران برند برای خلق آثاری چون آرم، تایپوگرافی، پالت‌های رنگی و کتابخانه‌های تصویری که نشان‌دهنده شخصیت یک برند است، همکاری می‌کنند. علاوه بر کارت‌های ویزیت استاندارد و لوازم ثابت شرکتی، طراحان اغلب مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های برند بصری (راهنماهای سبک) را توسعه می‌دهند که بهترین شیوه‌ها را توصیف می‌کنند و نمونه‌هایی از برندسازی بصری را ارائه می‌دهند که در رسانه‌های مختلف اعمال می‌شود. این دستورالعمل ها به اطمینان از ثبات برند در برنامه‌های آینده کمک می‌کند.

طراحی هویت بصری یکی از رایج ترین انواع طراحی گرافیک است. طراحان گرافیک هویت بصری باید دانش کلی در مورد انواع مختلف این حرفه داشته باشند تا بتوانند عناصر طراحی مناسب برای همه رسانه‌های بصری ایجاد کنند. آنها همچنین به مهارت‌های ارتباطی عالی، مفهومی و خلاقانه و اشتیاق به تحقیق در صنایع، سازمان‌ها، گرایش‌ها و رقبا نیاز دارند.

  1. انواع طراحی گرافیک بازاریابی و تبلیغات

وقتی اکثر مردم به گرافیک دیزاین فکر می‌کنند، معمولا طرح‌هایی در ذهن آنها نقش می‌بندد که برای بازاریابی و تبلیغات ایجاد شده‌اند. شرکت‌ها برای بهره‌گیری از فرآیند تصمیم‌گیری مخاطب هدف خود به تلاش‌های بازاریابی موفق وابسته هستند. بازاریابی عالی، افراد را براساس خواسته‌ها، نیازها، آگاهی و رضایتی که از یک محصول و خدمات یا برند دارند، درگیر می‌کند. از آنجایی که مردم همیشه محتوای بصری را جذاب‌تر می‌دانند، گرافیک دیزاین به سازمان‌ها کمک می‌کند تا به طور مؤثرتری با مخاطبان ارتباط برقرار کنند.

انواع گرافیک دیزاین
انواع گرافیک دیزاین

طراحان بازاریابی با صاحبان شرکت، مدیران یا متخصصان بازاریابی برای ایجاد طرح‌هایی برای استراتژی‌های بازاریابی کار می‌کنند. این طراحان ممکن است به تنهایی یا به عنوان بخشی از یک تیم داخلی و خلاق کار کنند. این طراحان می‌توانند در نوع خاصی از رسانه‌ها به عنوان مثال تبلیغات مجلاتی یا وب سایت تخصص داشته باشند یا طرح‌هایی برای چاپ، استفاده در رسانه‌های دیجیتال و … ایجاد کنند.

کارت پستال و بروشور، آگهی‌های مجلات و روزنامه‌ها، پوستر، بنر و بیلبورد، بروشور (چاپ و دیجیتال)، تابلوها و نمایشگاه‌های تجاری، تصاویر برای وب سایت‌ها و وبلاگ‌ها، قالب‌های ایمیل مارکتینگ و … نمونه‌هایی از انواع طراحی گرافیک بازاریابی محسوب می‌شوند.

  1. انواع طراحی گرافیکی رابط کاربری

رابط کاربری (UI) نحوه تعامل کاربر با یک دستگاه یا برنامه است. طراحی رابط کاربری فرآیند طراحی رابط‌ها برای سهولت استفاده از آنها و ارائه یک تجربه کاربر پسند است. یک رابط کاربری شامل همه چیزهایی است که کاربر با آنها تعامل دارد مانند صفحه نمایش، صفحه کلید و ماوس و سایر موارد. در این نوع طراحی، طراح به طراحی تجربه بصری کاربر و همچنین طراحی عناصر گرافیکی روی صفحه مانند دکمه‌ها، منوها و … تمرکز می‌کند که نتیجه آن تعاملات بیشتر است.

یک طراح رابط کاربری وظیفه دارد که جذابیت و زیبایی شناختی را با عملکرد فنی متعادل کند که معمولا در برنامه‌های دسکتاپ، برنامه‌های موبایل، برنامه‌های وب و بازی‌ها تخصص دارند. این طراحان از نزدیک با طراحان UX (تجربه کاربری) و توسعه دهندگان UI کار می کنند.

طراحی گرافیک یعنی چی
طراحی گرافیک یعنی چی

می‌توان گفت این یک مورد جدید در انواع طراحی گرافیک است که در آن گرافیست با طراحان سایت و دیجیتال مارکترها در ارتباط است.

طراحان رابط کاربری باید به صورت تیمی کار کنند که هم مهارت‌های جدی گرافیک دیزاین و هم درک عالی از اصول UI/UX، طراحی واکنش‌گرا و توسعه وب داشته باشند. آنها علاوه بر برنامه‌های گرافیکی، به دانش زبان‌های برنامه‌نویسی چون HTML، CSS و جاوا اسکریپت نیز نیاز دارند. طراحی صفحه وب، طراحی تم (وردپرس و غیره)، رابط‌های بازی و طراحی اپلیکیشن‌ها نمونه‌هایی از طراحی رابط کاربری به حساب می‌آیند.

  1. طراحی گرافیک انتشارات

نشریات از طریق توزیع عمومی با مخاطبان ارتباط برقرار می‌کنند. نشریات یکی از رسانه‌های چاپی سنتی بوده‌اند که امروزه از دیجیتال در این حوزه بسیار استفاده می‌شود. طراحی نشریه یک نوع طراحی کلاسیک است که می‌توان به کتاب‌ها، روزنامه‌ها، مجلات و کاتالوگ‌ها اشاره کرد.

طراحان گرافیکی که در نشریات تخصص دارند، با ویراستاران و ناشران برای ایجاد طرح‌بندی با تایپوگرافی و آثار هنری همراه که معمولا شامل عکاسی، گرافیک و تصاویر است، کار می‌کنند. این طراحان علاوه بر تخصص در گرافیک دیزاین، باید با مدیریت رنگ، چاپ و نشر دیجیتال آشنایی لازم را داشته باشند.

  1. طراحی گرافیک بسته بندی

از مهم‌ترین و پرمخاطب‌ترین انواع طراحی گرافیک، می‌توان به طراحی بسته‌بندی یا پکینگ اشاره کرد. بیشتر محصولات به نوعی بسته‌بندی نیاز دارند تا از آنها محافظت و آماده نگهداری، توزیع و فروش شوند. طراحی بسته‌بندی از عواملی است که مستقیما با مصرف‌کنندگان ارتباط برقرار می‌کند، که آن را به یک ابزار بازاریابی بسیار ارزشمند تبدیل کرده است. در واقع می‌توان گفت که هر جعبه، بطری، قوطی، ظرف یا حتی کیسه فرصتی است که داستان یک برند را بازگو کند.

طراحان بسته‌بندی مفاهیم را ایجاد می‌کنند و با توسعه ماکت‌ها، فایل‌های آماده چاپ را برای یک محصول ایجاد می‌کنند. این امر مستلزم دانش تخصصی فرآیندهای چاپ و درک دقیق طراحی و ساخت صنعتی است. این طراحان باید انعطاف‌پذیر باشند تا خواسته‌های مشتریان، بازاریابان و تولیدکنندگان را برآورده سازند و از روندهای فعلی نیز به خوبی آگاه باشند.

  1. طراحی موشن گرافیک

به عبارت ساده موشن گرافیک، گرافیک‌هایی در حال حرکت هستند که می‌تواند شامل انیمیشن، صدا، تایپوگرافی، تصاویر، ویدئو و جلوه‌های دیگر باشد که در رسانه‌های آنلاین، تلویزیون و فیلم استفاده می‌شود. محبوبیت این رسانه در سال‌های اخیر با پیشرفت فناوری و پادشاهی محتواهای ویدئویی به شدت افزایش یافته است.

در حال حاضر موشن گرافیک یکی از جدیدترین انواع طراحی گرافیک به شمار می‌رود که می توان آن را در تمام پلتفرم‌های دیجیتال یافت که زمان و هزینه‌های تولید را کاهش داده و این هنر را در دسترس‌تر و مقرون به صرفه‌تر کرده است. بسته به صنعت، دانش کاری قوی در زمینه بازاریابی، کدنویسی و مدل‌سازی سه بعدی جزو تخصص این افراد محسوب می‌شود. از نمونه‌های طراحی موشن گرافیک می‌توان دنباله عنوان و تیتراژ پایانی، آگهی‌ها، تریلرها، ویدئوهای تبلیغاتی، لوگوهای متحرک، GIF‌ها و … را نام برد.

  1. انواع طراحی گرافیک محیطی

طراحی گرافیکی محیطی به صورت بصری افراد را به مکان‌ها متصل می‌کند تا با ایجاد فضاهای به یاد ماندنی‌تر، جالب‌تر، آموزنده‌تر تجربه کلی آنها را بهبود بخشد. طراحی محیطی یک نوع طراحی گرافیک گسترده است که از نمونه‌های آن می‌توان به تابلوها، نقاشی‌های دیواری، ناوبری حمل و نقل عمومی، دکوراسیون داخلی فروشگاه‌های خرده فروشی، فضاهای مجالس و کنفرانس‌ها و … اشاره کرد.

طراحی گرافیک محیطی
طراحی گرافیک محیطی

طراحی محیطی ادغامی از چند رشته گرافیک، معماری، طراحی داخلی و طراحی صنعتی است. آشنایی این طراحان با مفاهیم طراحی صنعتی برای خواندن و ترسیم نقشه‌های معماری است. طراحان برای برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌های خود با افراد مشغول در این زمینه‌ها همکاری می‌کنند تا بهترین اثر را برجای بگذارند.

  1. هنر و تصویرسازی برای طراحی گرافیک

هنر گرافیک و تصویرسازی اغلب شبیه گرافیک دیزاین هستند اما تفاوت‌هایی نیز باهم دارند. طراحان ترکیب‌هایی را برای برقراری ارتباط و حل مشکلات ایجاد می‌کنند در حالی که گرافیست‌ها و تصویرگران آثار هنری اصلی را خلق می‌کنند.

نمونه‌هایی از هنر و تصویرسازی برای طراحی را می‌توان طرح روی تی‌شرت، نقاشی‌های متحرک، رمان‌های گرافیکی، جلد کتاب، کتاب‌های تصویری و … در نظر گرفت. گرافیست‌ها از ترکیب رسانه‌ها و تکنیک‌های مختلف برای خلق آثار خود استفاده می‌کنند چون با نویسندگان، ویراستاران، مدیران، بازاریابان و مدیران هنری در همه انواع طراحی گرافیک همکاری می‌کنند.

مقاله مون در مورد طراحی مسکات تبلیغاتی رو نخوندی هنوز :|||

طراحی گرافیک در ایران

وسعت اثرگذاری در مخاطبان از مهمترین موضوعات در هنر طراحی گرافیک است و همواره به کیفیت کار طراح بستگی دارد. تاریخچه این حرفه در ایران تقریبا به دوران قاجار برمی‌گردد، هرچند که بسیاری عقیده دارند این هنر در سال‌های دورتری در ایران بوده است.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و ورود آن به زندگی مردم، کارهای گرافیکی با ظرافت و دقت بیشتری انجام می‌شوند و از مهمترین ابزارها برای جذب مخاطبان به کسب‌وکارهای مختلف برای عرضه محصولات و خدمات به شمار می‌روند. در سال‌های اخیر این حرفه در ایران رشد چشمگیری داشته است و انتظار می‌رود تقاضا برای آن افزایش یابد.

طراح کارهای گرافیکی
طراح کارهای گرافیکی

سخن پایانی

با ورود تکنولوژی به زندگی انسان‌ها و علاقه آنها به موارد بصری حرفه طراحی گرافیکی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. این حرفه نیازمند افراد دقیق و خلاق است که در تبلیغات و بازاریابی نقش بسزایی ایفا می‌کند. هدف اصلی این حرفه انتقال پیامی بصری برای جذب بیشتر مخاطبان است. در این مقاله به تعریف این حرفه و انواع طراحی گرافیک پرداختیم تا شما را بیشتر با آن آشنا کنیم. شاید شما هم یکی از افرادی باشید که می‌خواهید به این حرفه وارد شوید.

تجربه خود را در زمینه انجام یا سفارش انواع طراحی گرافیک در بخش دیدگاه‌ها با طراحان ارشد گرافیک ما در میان بگذارید عزیزان!

4.7/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

دامنه hezardokan.com به فروش می‌رسد 🙂

هزاردکان، پرفکت برای سایت فروشگاهی و مارکت پلیس

دامنه khoshkhoshon.ir به فروش می‌رسد 🙂

خوش خوشون، پرفکت برای سایت تبلیغاتی، تخفیف و …

دامنه yetamas.com به فروش می‌رسد 🙂

یه‌تماس، پرفکت برای سایت های خدماتی و مشاوره و …

دامنه زیبای startu.ir به فروش می‌رسد 🙂

استارتو، پرفکت برای سایت های تکنولوژی، خبری، کسب و کار،  و …

دامنه زیبای ghandil.com به فروش می‌رسد 🙂

قندیل، پرفکت برای سایت خدماتی، گردشگری و …

جدیدترین مقالات آریانگاران

اینجا برای تبلیغات شما است

شماره هماهنگی: 09360589298

فهرست