انواع بازاریابی چریکی کدامند؟ زیرشاخه های گوریلا مارکتینگ به همراه توضیحات

انواع بازاریابی چریکی کدامند؟

انواع بازاریابی چریکی را بشناسید. بازاریابی چریکی یا گوریلا مارکتینگ تکنیکی تبلیغاتی با روشی نامتعارف برای برجسته‌سازی خدمات یا محصولات با کمترین بودجه است. بازاریابی پارتیزانی انواع مختلفی دارد که در این مقاله به معرفی آنها می‌پردازیم تا شناخت بهتری از این نوع بازاریابی داشته باشیم.

در مقاله بازاریابی چریکی بر روی تعریف این نوع بازاریابی، تاریخچه و کاربرد آن تمرکز کردیم و در مقاله انواع بازاریابی چریکی، زیرشاخه‌های آن را لیست کرده‌ایم تا تصویری جامع از این نوع بازاریابی ارائه دهیم. با ما در آریانگاران تا پایان این مقاله همراه باشید.

انواع بازاریابی چریکی
انواع بازاریابی چریکی

بازاریابی چریکی محیطی (Ambient marketing)

یکی از انواع بازاریابی چریکی، بازاریابی پارتیزانی محیطی است که در آن تبلیغات در محیط عمومی استفاده می‌شود. این نوع از بازاریابی مناسب برای کسب‌وکارهایی است که در مرحله آگاهی برند هستند. در بازاریابی چریکی محیطی ارتباط بین عوامل موجود در محیط جامعه با کسب‌وکار مورد نظر با استفاده از تبلیغاتی خلاقانه بیان می‌شود همچون تبلیغ در رستوران‌ها، حمل‌ونقل عمومی و مراکز خرید.

در واقع می‌توان گفت که این نوع بازاریابی مشابه تبلیغات آفلاین سنتی توسط پیامک تبلیغاتی در جایی غیر منتظره برای جلب توجه است که به عنوان محبوب‌ترین رویکرد در بازاریابی گوریلا مارکتینگ شناخته شده است.

 بازاریابی چریکی مردمی (Grassroots marketing)

بازاریابی پارتیزانی مردمی یکی دیگر از انواع بازاریابی چریکی است که کاملا مبتنی بر مردم است و با ایجاد شور و اشتیاق در دل مشتریان و انتقال حس محبوبیت و علاقمندی، سطح بزرگتری از جمعیت را با خود همراه می‌سازد. ایجاد و شکل‌گیری روابط با مخاطبین با تکیه بر روابط شخصی و تبلیغات خلاقانه در نهایت حمایت و همراهی گروهی از آنان برای جلب توجه مخاطبان بیشتر در این نوع بازاریابی بسیار مؤثر است.

سرعت تبلیغات در این نوع بازاریابی گوریلا مارکتینگ نسبت به سایر انواع آن آرامتر است اما در طولانی مدت نتایج بهتری را با توانمندسازی افراد جهت حمایت از برندی خاص ارائه می‌کند. ویژگی‌های بازاریابی حضوری و بازاریابی ویروسی در برخی از کمپین‌های مردمی در این نوع بازاریابی به چشم می‌خورد.

بازاریابی چریکی ویروسی (viral marketing)

یک بازاریابی پارتیزانی ویروسی در فضای دیجیتال قابل اجرا است که از پرکاربردترین انواع بازاریابی چریکی محسوب می‌شود. در این نوع بازاریابی قابلیت برنامه‌ریزی یا پیش‌بینی وجود ندارد اما از جذابیت بالایی برخوردار است و به خاطر ارزان بودن بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ایجاد پیامی جسورانه و سرگرم‌کننده و در عین حال بی‌نظیر در فضای دیجیتال و بدون نیاز به منابعی دیگر که تا مدت‌های طولانی بین مردم دست به دست می‌شود کار بازاریابی را در این شیوه انجام می‌دهد.

چند نوع گوریلا مارکتینگ
چند نوع گوریلا مارکتینگ

بازاریابی چریکی حضوری (Presence marketing)

برای زنده نگه داشتن نام یک برند در ذهن مردم بازاریابی پارتیزانی حضوری بهترین انتخاب است. بازاریابی حضوری یکی دیگر از انواع بازاریابی چریکی است که براساس مثل از دل برود هر آنکه از دیده رود عمل می‌کند. حضور مداوم در بین مخاطبین مانند قرار دادن محصولات در نمایش‌های تلویزیونی و به‌روز رسانی منظم توییتر یا فعالیت‌های دیگر سبب می‌شود تا نام محصول یا برند مورد نظر بصورت مکرر دیده شود که تاثیر چشم‌گیری در جلب مشتری دارد.

این نوع بازاریابی شبیه به بازاریابی محیطی است که برای کسب‌وکارهای کوچک بسیار مفید است چون بازگشت سرمایه در این روش قابل توجه است. برای ورود یک کسب‌وکار جدید به بازار و همچنین جلوگیری از احتمال فراموشی یک برند بازاریابی حضوری گزینه مناسبی است.

بازاریابی چریکی پوستری (Wild postings)

نوعی از بازاریابی که از شکل سنتی تبلیغات پیروی می‌کند بازاریابی پوستری است. این نوع بازاریابی چریکی بسیار قدیمی است و برای انتقال پیام برند به مشتریان از پخش کردن تبلیغات کاغذی، نصب پوسترهای متفاوت روی دیوارها و … استفاده می‌کند.

در بازاریابی وحشی (پوستری) با استفاده از تغییرات زیباشناختی در محیط شهری بدون آسیب به آن همانند افزودن رنگ و بافت مثبت به محیط می‌توان توجهات را به برند یا محصول ارائه شده جلب کرد.

بازاریابی چریکی پنهان (Undercover marketing/ buzz marketing)

بازاریابی پنهان یا آندرکاور از جالب‌ترین و بحث‌برانگیزترین انواع بازاریابی چریکی است که بعنوان بازاریابی پرسروصدا یا همهمه‌ای (Buzz Marketing) نیز شناخته شده است. ارائه پیشنهاد خرید به مخاطب بدون آنکه متوجه پیشنهاد شود اساس بازاریابی مخفیانه است. می‌توان گفت که این شیوه تقریبا شبیه به بازاریابی محتوایی است.

دسته بندی های بازاریابی چریکی
دسته بندی های بازاریابی چریکی

بازاریابی چریکی جایگزین (Alternative Marketing)

از دیگر انواع بازاریابی چریکی بازاریابی پارتیزانی جایگزین است که استفاده از روشی خلاقانه برای جایگزینی محصول به جای یک المان در اتوبان، خیابان و … است به گونه‌ای که مخاطب متوجه دخالت مستقیم سازمان یا برند در آن نشود. جایگزینی محصول یا برند با یک اتفاق غیرمنتظره می‌تواند سروصدای زیادی به پا کند و با دیده شدن به موقع سبب فروش بیشتر محصول شود.

بازاریابی چریکی تجربه‌ای (experiential advertising)

فراهم کردن فرصتی مناسب و موقعیتی به یاد ماندنی برای مخاطب جهت ارائه محصول اساس بازاریابی پارتیزانی تجربی را شکل می‌دهد. در واقع در این روش که یکی از انواع بازاریابی چریکی است حس استفاده از محصول با خلاقیت به کار برده شده توسط سازمان برای مشتری تجربه می‌شود.

ارائه تجربه‌ای خارق‌العاده و منحصربه‌فرد به مخاطب با انتخاب مکانی مناسب برای این تعامل و سپس طراحی فعالیتی تأثیرگذار امکان‌پذیر است به عنوان مثال برند IKEA برای وایرال شدن تبلیغ محصول خود، تجربه استفاده از محصول را برای مخاطبان با قرار دادن مبل‌هایی در ایستگاه اتوبوس فراهم کرد.

بازاریابی چریکی ساختگی (Astroturfing)

از دیگر انواع بازاریابی چریکی، بازاریابی ساختگی است که با استفاده از مجموعه‌ای از بلاگ‌ها و شبکه‌های اجتماعی محصول یا برندی خاص برای مخاطب تبلیغ می‌شود. این شیوه تبلیغ مشابه بازاریابی ویروسی است با این تفاوت که در این روش مردم دخالتی ندارند.

در این نوع بازاریابی سازمان محصول خود را در بلاگ‌ها و شبکه‌های اجتماعی وابسته به شرکت بصورت غیرمستقیم نشر و وایرال می‌کند و برای تایید و تصدیق محصولات خود از ربات‌های شبکه‌های اجتماعی و کاربران جعلی استفاده می‌کند.

بازاریابی چریکی تبلیغ سیب زمینی
بازاریابی چریکی تبلیغ سیب زمینی

بازاریابی با بسته دستمال کاغذی (Tissue-pack advertising)

بازاریابی با تبلیغات روی بسته‌بندی اولین بار توسط ژاپنی‌ها ارائه شد که روشی بسیار هوشمندانه و در عین حال ساده است و از دیگر انواع بازاریابی چریکی محسوب می‌شود. ژاپنی‌ها برای تبلیغ محصول یا برندی خاص از بسته‌های دستمال کاغذی رایگان حاوی تبلیغ برند روی جلد آن استفاده کردند که ایده‌ای خلاق و بسیار تاثیرگذار بود.

استفاده از این نوع بازاریابی از مرز کشور ژاپن خارج شد و اکنون بقیه کشورهای جهان نیز از این روش گیرا استفاده می‌کنند که می‌توان به تبلیغ محصول یا برند روی بلیط مسابقه فوتبال، قوطی کبریت و … اشاره کرد.

بازاریابی چریکی کمین محور (Ambitious Guerrilla Marketing)

یکی دیگر از انواع بازاریابی چریکی که بسیار بلندپروازانه و در عین حال پرخطر محسوب می‌شود بازاریابی کمین محور است. در این روش باید در زمان مناسب مخاطبان را در رویدادهای مختلفی همچون افتتاحیه جشنواره غذاهای محلی، مسابقات ورزشی، کنسرت و امثال اینها با تبلیغ محصول یا خدمات خود هدف قرار دهید.

بازاریابی چریکی گرافیکی معکوس (Reverse Graffiti)

یک روش نوآورانه در بازاریابی پارتیزانی استفاده از نقاشی معکوس است که شامل دیوار نوشته‌ها، تراکت‌های چسبیده به دیوار، طراحی لوگوی معکوس و … است. جلب توجه مخاطب هدف با استفاده از خلق هنر خیابانی به میزان خلاقیت فرد بستگی دارد. از جمله شرکت‌هایی که با استفاده از لوگوی معکوس توانست بسیار موفق و معروف شود می‌توان به برند کوکا کولا اشاره کرد.

انواع مختلف بازاریابی چریکی
انواع مختلف بازاریابی چریکی

سخن آخر

می‌دانیم که نرخ بازگشت سرمایه بالا در بازاریابی اساسی‌ترین عامل در انتخاب نوع آن است. ما در این مقاله و مقاله بازاریابی چریکی تعریف و نکات مهم را ارائه کردیم تا دید بازتری نسبت به این نوع بازاریابی داشته باشید.

از بین انواع مختلف بازاریابی چریکی نمی‌توان با یقین گفت که کدام نرخ بازگشت سرمایه بالایی دارد اما استفاده درست در مکان و زمان مناسب از نکات مربوط به هر یک می‌تواند در پیشبرد هدف شما تاثیرگذار باشد.

4/5 - (10 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

دامنه hezardokan.com به فروش می‌رسد 🙂

هزاردکان، پرفکت برای سایت فروشگاهی و مارکت پلیس

دامنه khoshkhoshon.ir به فروش می‌رسد 🙂

خوش خوشون، پرفکت برای سایت تبلیغاتی، تخفیف و …

دامنه yetamas.com به فروش می‌رسد 🙂

یه‌تماس، پرفکت برای سایت های خدماتی و مشاوره و …

دامنه زیبای startu.ir به فروش می‌رسد 🙂

استارتو، پرفکت برای سایت های تکنولوژی، خبری، کسب و کار،  و …

دامنه زیبای ghandil.com به فروش می‌رسد 🙂

قندیل، پرفکت برای سایت خدماتی، گردشگری و …

جدیدترین مقالات آریانگاران

اینجا برای تبلیغات شما است

شماره هماهنگی: 09360589298

فهرست