مقده ای بر سئو کلاه سیاه

از سئو کلاه سیاه و عواقب آن برخذر باشید. این ترفند تازه‌کاران دنیای بهینه‌سازی و تولید محتوا است.  شما چی؟ تا به حال سئو سایت را برای وب سایت خود انجام داده‌اید؟ برای بسیاری احتمالا این اولین بار است که با کلمه سئو مواجه می‌شوند. به مجموعه فعالیت‌ها از جمله تولید محتوا، لینک‌سازی داخلی و خارجی، طراحی و کدنویسی سایت و تدوین استراتژی محتوایی برای کسب جایگاه بهتر در نتایج موتورهای جستجو گوگل و جذب بازدیدکننده بیشتر، سئو (SEO) یا بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو گفته می‌شود.

در کنار سئو on-page و pff-page، یکی از دسته‌بندی‌های سئو سایت در چهار نوع اصلی عبارتند از سئو کلاه سفید، سئوی کلاه سیاه، سئو کلاه خاکستری و سئو منفی. در مقاله قبلی در ارتباط با سئو کلاه سفید (White Hat SEO) و تکنیک‌های برتر آن توضیح دادیم. در مقاله پیش‌رو به بررسی سئو کلاه سیاه (Black Hat SEO) و تکنیک‌های آن می‌پردازیم.

سئو کلاه سیاه (Black Hat SEO) چیست؟

بهره بردن از تکنیک‌های غیراخلاقی که نقض معیارها و شرایط موتورهای جستجو را در برمی‌گیرد برای کسب رتبه بالاتر در نتایج جستجو، اصطلاحا سئو کلاه سیاه گفته می‌شود. دستیابی سریع به رتبه بالاتر در موتورهای جستجو و کسب سود با سوء‌استفاده از الگوریتم‌های گوگل در بلک سئو امکان‌پذیر است.

اگرچه استفاده از تکنیک‌های زیرکانه در کلاه سیاه می‌تواند بازدیدکنندگان بسیاری را در کوتاه مدت به سایت شما جذب کند، اما پس از مدتی گوگل متوجه شده و سایت شما را جریمه می‌کند و دیگر در رتبه‌بندی موتورهای جستجو گوگل قرار نمی‌گیرید.

سئو کلاه سیاه
سئو کلاه سیاه

تکنیک‌های سئو کلاه سیاه

برای بهبود رتبه سایت روش‌های بسیاری وجود دارد. ترفندهای سئو کلاه سیاه می‌توانند در افزایش رتبه سایت تأثیرگذار باشند اما باید عواقب آن را نیز پذیرفت چراکه این روش‌ها بسیار سریع سبب رتبه‌گیری می‌شوند و در عین حال ناپایدار هستند. اگرچه این شکل از سئو ارزان‌ترین روش‌ها را شامل می‌شود اما مورد پسند و تایید گوگل نیست.

ممکن شما نیز جزو افرادی باشید که ندانسته و بدون هیچ قصد و نیتی از برخی از روش‌های این نوع سئو استفاده کرده باشید. برای اجتناب از بکارگیری روش‌های نامناسب در افزایش رتبه سایت با ما در آریانگاران همراه باشید تا تعدادی از تکنیک‌های بلک سئو را به شما معرفی کنیم که رعایت نکات آن در ماندگاری سایتتان می‌تواند تأثیر بسزایی داشته باشد.

سرقت ادبی محتوا

استفاده از نسخه کامل محتوای موجود در سایت‌های دیگر برای سایت خود سرقت ادبی یا محتوا کپی نام دارد. در گذشته گوگل توانایی بررسی و پیدا کردن محتوا کپی را نداشت اما در سال‌های اخیر با الگوریتم پاندا این امر امکان‌پذیر شده است.این الگوریتم سایت‌هایی که سرقت ادبی محتوا را انجام می‌دهند شناسایی کرده و اعتبار آن‌ها را کاهش می‌دهد و گاهی حتی آنها را جریمه می‌کند.

شاید این سؤال پیش بیاید که چرا بیشتر سایت‌ها با وجود سرقت ادبی محتوا یا محتوای تکراری همچنان جایگاه مناسب و بازدیدکننده بسیاری دارند؟ این سایت‌ها با استفاده از ارزش افزوده از طریق برچسب‌گذاری صحیح، دسته‌بندی مناسب، نظرات کاربران، مسیرهای دسترسی به محتوا و … که بصورت بسیار دقیق انجام می‌شوند، جایگاه مناسب را کسب می‌کنند.

گاهی نیز برای برخی کلمات کلیدی محتوای بسیار کمی وجود دارد که در این حالت برخی از سایت‌ها با استفاده از محتوای کپی که یکی از تکنیک‌های خطرناک سئو کلاه سیاه است، می‌توانند به جایگاه مناسبی در نتایج موتورهای جستجو گوگل برسند. در هر حالت استفاده از این تکنیک بلک سئو برای افزایش رتبه سایت توصیه نمی‌شود و برای از بین نرفتن اعتبار و هویت سایت بین کاربران و کسب رضایت آنها و همچنین جذب ترافیک ارگانیک بهتر است از محتواهای منحصربه‌فرد و اورجینال استفاده شود.

سرقت ادبی محتوا
سرقت ادبی محتوا

کامنت‌ های اسپم در سئوی کلاه سیاه

قرار دادن لینک‌های یک سایت در پست‌های سایت‌های دیگر که ممکن است از نظر موضوع و محتوا باهم مرتبط نباشند یکی از تکنیک‌های لینک بیلدینگ محسوب می‌شود. امروزه گوگل با استفاده از الگوریتم‌های جدید و همچنین تعیین فاکتورهایی برای شناسایی لینک‌های خوب و باکیفیت استفاده از این نوع روش لینک‌سازی را کاهش داده است.

کامنت اسپم کلاه سیاه
کامنت اسپم کلاه سیاه

تولید محتوای خودکار

یکی از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه تولید محتوای خودکار است که هنوز هم مورد استفاده بسیاری از وبمستران قرار دارد. در این تکنیک که گاها بازخورد خوبی دارد هیچ نویسنده‌ای در نوشتن آن نقشی ندارد و مطلب در سطح وب توسط برنامه‌های نرم‌افزاری و ربات‌ها جمع‌آوری و منتشر می‌شود.

در این نوع تکنیک محتوای دست اول سایت‌های تازه تاسیس شده توسط ربات‌ها هدف قرار می‌گیرد و در همان دقایق اولیه انتشار در سایت مورد نظر نیز منتشر می‌شود و این تنها حالتی است که برای وبمستران بازخورد مناسبی دارد. اگرچه این روش در کوتاه مدت تأثیر چشمگیری در افزایش رتبه سایت دارد اما هیچ ارزش افزوده‌ای برای کاربران ندارد.

استفاده از تکنیک محتوا اتوماتیک یک روش کپی محتوای آشکار محسوب می‌شودکه به مرور زمان سبب کاهش میزان اعتبار و اعتماد گوگل و کاربران نسبت به سایت مورد نظر شده و جریمه‌های سنگینی را به دنبال دارد.

پنهان کردن متن (Cloaking)

یکی از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه کلاکینگ است که در آن مدیر سایت دو صفحه متفاوت را با استفاده از ربات‌ها و برخی کدهای خاص برنامه‌نویسی ایجاد می‌کند که یکی مختص نمایش به کاربران و دیگری برای ربات‌های موتورهای جستجو است. معمولا سایت‌ها برای کسب رتبه توسط این تکنیک یک محتوا را برای حوزه‌هایی نامرتبط با موضوع صفحه استفاده می‌کنند.

در واقع در این روش صفحه سئو شده و باکیفیت به ربات‌های موتورهای جستجو نمایش داده می‌شود در حالیکه برای کاربران صفحات تبلیغاتی به نمایش گذاشته می‌شود که به مرور نارضایتی آن‌ها را به دنبال دارد. هرچند که امروزه بررسی و یافتن چنین سایت‌هایی توسط موتورهای جستجو گوگل امکان‌پذیر است و سایت شناسایی شده را جریمه می‌کنند با این حال برخی سایت‌ها همچنان از این تکنیک برای کسب نتایج بهتر استفاده می‌کنند.

مخفی کردن متن با کلاه سیاه
مخفی کردن متن با کلاه سیاه

تبادل لینک

یکی از تکنیک‌های شناخته شده در سئو سایت‌های فارسی‌زبان تبادل لینک است که در این روش مدیران سایت‌های مختلف برای اشتراک‌گذاری لینک سایت‌های همدیگر از آن استفاده می‌کنند. انجام این تکنیک بلک سئو به درستی سبب ایجاد لیست بلندبالایی از لینک‌ها می‌شود که مرتب کردن آن کار مشکلی است و از طرفی هم توسط موتورهای جستجو قابل شناسایی است و جریمه‌های مختلفی را برای سایت‌ها به همراه دارد.

صفحات درگاه (Doorway Pages)

یکی دیگر از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه صفحات درگاه یا صفحات مشابه است که نوعی کلاکینگ نیز محسوب می‌شود. در این ترفند بلک سئو چندین دامنه متفاوت برای یک یا چند کلمه کلیدی خاص ایجاد می‌شود که معمولا بعنوان صفحه پرش یا پل شناخته می‌شود که به واسطه آن کاربر در صفحات اینترنتی بدون دستیابی به نتیجه مطلوب در حال چرخش است.

صفحات درگاهی صفحاتی فاقد محتوای باکیفیت هستند که تجربه کابری را ایجاد نمی‌کنند و صرفا برای رتبه‌بندی کلمات کلیدی خاصی طراحی می‌شوند تا بیشترین تعداد بازدیدکننده را به خود جذب کنند.

ریدایرکت‌های مخفیانه (Sneaky Redirects)

یکی دیگر از ترفندهای سئو کلاه سیاه ریدایرکت‌های مخفیانه است که در آن کاربر را به آدرس اینترنتی متفاوتی (URL) هدایت می‌کند. استفاده از ریدایرکت‌های مخفیانه برای هدفی است که از قبل تعیین شده است و در آن خزنده موتورهای جستجو به یک صفحه بهینه شده برای کلمه هدف هدایت می‌شود در حالیکه کاربران به صفحات دیگری منتقل می‌شوند.

هرچند برخی سایت‌ها از این روش برای فریب دادن گوگل استفاده می‌کنند اما استفاده کاربردی و مثبتی چون ریدایرکت به آدرس جدید در صورت حذف آدرس قبلی یا تغییر آن نیز وجود دارد.

استفاده بیش‌ از حد از کلمه کلیدی (Keyword Stuffing)

یکی از راهکارهای سئو محتوا در گذشته که بازخورد خوبی برای وبمستران داشت، استفاده بیش‌ازحد از کلمه کلیدی یا کیورد استافینگ بود. در این تکنیک با تکرار مداوم یک کلمه کلیدی یا کلمات کلیدی صفحات و سایت‌های مختلف تلاش می‌کنند تا از این طریق در رتبه‌های بالای نتایج موتورهای جستجو قرار بگیرند.

اضافه کردن کلمات کلیدی مشابه با مشتقات آن گاهی سبب دیده شدن سایت در نتایج جستجوی نامرتبط می‌شود و یک تجربه کاربری نامناسب را ایجاد می‌کند. بررسی و تحقیق در مورد کلمات کلیدی باعث می‌شود تا محتوای مفید و ارزشمندی تولید شود و ارزش بسیاری برای مخاطبان ایجاد شود.

گوگل در سال‌های گذشته برای مبارزه با این تکنیک سئو کلاه سیاه الگوریتم مرغ مگس‌خوار را معرفی کرد. بررسی کلمات از نظر مترادف و معنایی بودن توسط الگوریتم مرغ مگس‌خوار انجام می‌شود و سایت‌های با محتوای بی‌کیفیت و تکرار زیاد کلمات کلیدی را شناسایی و جریمه می‌کند.

برای تولید یک محتوای باارزش و جذب ترافیک مناسب گوگل برای هر کلمه کلیدی یک چگالی مصرف حدود 1 تا 3 درصد در هر صفحه را تعیین کرده است که بهره بردن از آن سبب می‌شود تا وب سایت جزو استفاده‌کنندگان کلاه سیاه در نظر گرفته نشود.

کلاه سیاه با کلمه کلیدی
کلاه سیاه با کلمه کلیدی
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

دامنه hezardokan.com به فروش می‌رسد 🙂

هزاردکان، پرفکت برای سایت فروشگاهی و مارکت پلیس

دامنه khoshkhoshon.ir به فروش می‌رسد 🙂

خوش خوشون، پرفکت برای سایت تبلیغاتی، تخفیف و …

دامنه yetamas.com به فروش می‌رسد 🙂

یه‌تماس، پرفکت برای سایت های خدماتی و مشاوره و …

دامنه زیبای startu.ir به فروش می‌رسد 🙂

استارتو، پرفکت برای سایت های تکنولوژی، خبری، کسب و کار،  و …

دامنه زیبای ghandil.com به فروش می‌رسد 🙂

قندیل، پرفکت برای سایت خدماتی، گردشگری و …

جدیدترین مقالات آریانگاران

اینجا برای تبلیغات شما است

شماره هماهنگی: 09360589298

فهرست