انواع لحن محتوا | انتخاب از میان 10 نوع لحن محتوا در کسری از ثانیه

مقدمه ای بر انواع لحن محتوا

انواع لحن محتوا را می‌شناسید؟ با انواع آن آشنایی دارید؟ اهمیت شناخت لحن محتوا و انواع آن در چیست؟ آیا تفاوتی بین انواع لحن محتوا از نظر آوا در نوشتن وجود دارد؟ شاید شما هم همچون تعدادی از نویسندگان در مورد تفاوت بین انواع لحن محتوا و صدا و آوا در نوشتن گیج شده باشید. ما در اینجا به شرح لحن محتوا و انواع آن می‌پردازیم تا بهتر و بیشتر با آن آشنا شوید، پس تا آخر مقاله با آریانگاران همراه باشید.

انواع لحن محتواها
انواع لحن محتواها

طرز نوشتن نویسندگان و بکارگیری کلمات در متن‌هایی که می‌نویسند، بسیار با همدیگر متفاوت است در واقع می‌توان گفت که شخصیت و کاراکتر آنها در خلق یک نوشته توسط صدا و آوای نوشته منعکس می‌شود و حالت نوشته با لحن آن نشان داده می‌شود. برای برقراری ارتباط مؤثرتر و بهتر با مخاطبان، شناخت لحن و آوای نوشته‌ها و بکارگیری صحیح آنها در پست وبلاگ، مقاله و یا حتی یک شعر بسیار اهمیت دارد.

انواع لحن محتوا احساس راوی یا نویسنده را در مورد موضوع نوشته شده نشان می‌دهد. لحن نوشتن ممکن است شاد، خنده‌دار، غم‌انگیز و یا چیز دیگری باشد و این تنها به موضوعی بستگی دارد که قرار است نگاشته شود.

فروشگاه آریانگاران رو دیدی؟ منبع درآمدیه برای خودش 🙂

مفهوم و معنای انواع لحن محتوا

انواع لحن محتوا، آهنگ صدای متفاوی با محاورات روزمره دارند. لحن در نوشتن، ابزاری ادبی است که به ما نشان می‌دهد نویسنده چه احساسی در مورد موضوع نگاشته شده و حتی موارد دیگری دارد که آن را به مخاطبانش منتقل می‌کند.

یکی از شاخصه‌های سنجش کیفیت محتوا، لحن نوشتن است که متناسب با نیاز و شکل ارتباطی با مخاطبان بسیار متفاوت است. تعیین و تعریف لحن نوشتن در حوزه برندینگ نیاز به دانش و مهارت دارد و این مشاور برندینگ است که با بررسی تمامی ویژگی‌ها، لحن را برای نویسندگان جهت خلق بهترین اثر تعیین می‌کند. لحن از طریق انتخاب دقیق کلمه با تصویرسازی و شخصیت‌پردازی به مخاطب منتقل می‌شود. علامت‌گذاری و همچنین ساختار جمله و طول جمله نیز می‌تواند بر لحن تأثیر داشته باشد.

لحن محتوای رسمی یا غیررسمی؟
لحن محتوای رسمی یا غیررسمی؟

10 مورد از انواع لحن محتوا

در طول ارتباط حضوری، نشانه‌های شفاهی، شنیداری و بصری وجود دارد که احساس شما را نسبت به آنچه می‌گویید نشان می‌دهد به عنوان مثال حالات صورت، زیر و بمی صدا و حرکات دست شما اطلاعات بیشتری در مورد نگرش شما نسبت به موضوع مورد بحث به طرف مقابل می‌دهد.

انواع لحن محتوا در نوشتن به یک هدف مشابه می‌رسند، در واقع چیزی جز نشان دادن دیدگاه عاطفی نویسنده از طریق کلمات در مورد آنچه که در حال برقراری ارتباط با مخاطبان است، نیست. برخی از کلمات، ساختار جملات و شیوه‌های مختلف نگارشی انواع مختلفی از لحن‌ها را استخراج می‌کنند. در ادامه به شرح 10 نوع مختلف لحن محتوا می‌پردازیم.

  1. لحن رسمی

رسمی یکی از انواع لحن محتوا است که بیشتر در زمینه‌های آکادمیک یا حرفه‌ای رایج است. این نوع لحن محتوا بر دقت بالا و انتقال مستقیم مفهوم و در عین حال محترمانه بودن تمرکز دارد. در این نوع لحن سعی بر آن است که از جملات کامل استفاده شود و همواره بر بکارگیری صحیح قواعد دستوری و بیان حقایق تأکید می‌کند. جمله کمیته در این مورد رای نخواهد داد مثالی از لحن رسمی است.

  1. لحن غیر رسمی

لحن غیررسمی برعکس لحن رسمی است. این نوع لحن محتوا معمولا برای نوشتن عبارات محاوره‌ای و گویا در واقع مانند آنچه که با یک دوست صحبت می‌کنید، استفاده می‌شود. در این نوع لحن بیان عبارات محاوره‌ای و همچنین احساسات بیشتر به چشم می‌خورد و برقراری ارتباط با مخاطب از این طریق بسیار اثرگذار است. ساختار جمله در لحن غیررسمی می‌تواند کوتاه یا طولانی باشد و این تنها به جملات و موضوع مورد بحث بستگی دارد.

  1. لحن خوشبین

یکی دیگر از انواع لحن محتوا، لحن خوش‌بین است. وقتی با لحنی خوش‌بینانه می‌نویسید، حس امیدواری و چشم‌انداز مثبتی را برای آینده بهتر به مخاطبان منتقل می‌کنید. جامعه همواره دارای چالش‌ها و مشکلات بسیاری است و افراد نیز تحت تأثیر آن قرار دارند. زبان نشاط‌آور در نوشته‌ها به خوانندگان آرزو می‌دهد و پذیرش چالش‌های موجود در جامعه را آسان‌تر می‌کند.

  1. لحن محتوا چیست
    لحن محتوا چیست

    لحن نگران

لحن نگران می‌تواند خواننده شما را نگران و ترسان کند. در این نوع لحن محتوا ایجاد احساس اضطراب را در مورد چیزی که ناشناخته است به مخاطب منتقل می‌شود. برای مثالی از لحن نگران می‌توان جمله‌ای چون دستم را به سمت دستگیره دراز کردم در حالی که نفسم را حبس کردم و می‌لرزیدم، را بیان نمود.

  1. لحن دوستانه

از دیگر انواع لحن محتوا می‌توان لحن دوستانه را نام برد که غیرتهدید‌کننده است و باعث جلب اعتماد مخاطب می‌شود. بسته به آنچه می‌نویسید این لحن می‌تواند ترکیبی از لحن‌های رسمی و غیررسمی باشد. به طور کلی می‌توان گفت که در این نوع لحن نوشتن، مهربانی و سبک دلی بسیار نشان داده می‌شود. استفاده از علامت تعجب در متن نوشته شده با لحن دوستانه می‌تواند گرما و اشتیاق را به مخاطب منتقل کند به عنوان مثال تولدت مبارک رفیق!

لحن فروشگاه صنایع دستی هندیله رو دیدین؟ خیلی صمیمی و جالبه، کپی رایتش هم که با ما بوده، به به

  1. لحن کنجکاو

لحن کنجکاو در نوشته شما به خواننده می‌گوید که جزئیات قانع کننده‌ای وجود دارد که هنوز می‌خواهید آنها را کشف کنید. از این نوع لحن محتوا می‌توان خلاقانه استفاده کرد تا خواننده را در مورد یادگیری بیشتر مجذوب نگه دارد. او فهرستی از سؤالات در ذهنش داشت که تشنه کشف حقیقت آنها بود، مثالی برای لحن کنجکاو است.

  1. لحن قاطعانه

از دیگر انواع لحن محتوا می‌توان به لحن قاطعانه اشاره کرد. لحن قاطعانه اعتماد و اقتدار را تراوش می‌کند. همچنین در این نوع لحن، پافشاری در مورد موضوع نوشته شده برای ایجاد اعتماد به چشم می‌خورد. این لحن محتوا می‌تواند به شما کمک کند تا مخاطبان خود را در مورد یک موضوع متقاعد کنید.

  1. لحن تشویق کننده

لحن تشویق‌کننده یکی دیگر از انواع لحن محتوااست که بسیار حمایت‌کننده و درک‌کننده است. این نوع لحن محتوا معمولا به خوانندگان اطمینان خاطر می‌دهد که بر ترس‌های خود غلبه کنند و به بهترین نحو اقدام نمایند.

  1. لحن متعجب

از دیگر انواع لحن محتوا می‌توان به لحن متعجب اشاره کرد که در اثرگذاری و جذب مخاطبان بسیار اهمیت دارد. وقتی با لحن شگفت‌انگیزی می‌نویسید، چیزی غیرمنتظره را به مخاطب نشان می‌دهید. این لحن محتوا می‌تواند انواع مختلفی از احساسات را برانگیزد همچون شادی یا شوک. او در را باز کرد و با دیدن من چشمانش گرد شد مثالی از لحن متعجب در نوشتن است.

  1. لحن تعاونی

لحن همکاری در محل کار رایج است. استفاده از ضمیر ما در این نوع لحن محتوا به برانگیختن حس همکاری کمک می‌کند. در این نوع لحن ایجاد حس مشارکت متقابل سبب می‌شود تا همه به سمت یک هدف مشترک دعوت شوند و در نهایت با همکاری به نتیجه دلخواه و مطلوب برسند. جمله من دوست دارم نظر شما را در مورد آن بشنوم، مثالی از این نوع لحن است.

انتخاب نوع لحن محتوا
انتخاب نوع لحن محتوا

چگونه می‌ توان لحن محتوا را بهبود بخشید؟

لحن یکنواخت در نوشته برای مخاطب بسیار کسل‌کننده است و سبب می‌شود که اشتیاقی برای خواندن ادامه مطلب نداشته باشد. اما چطور می‌توان از این یکنواختی پرهیز کرد؟ همواره باید خوانندگان مختلف را در نظر گرفت و موضوع مورد نظر باید به شیوه‌ای دوستانه مطرح شود و بیان‌کننده واقعیات موجود در ارتباط با موضوع باشد تا مخاطب جذب آن شود.

استفاده از کلمات سخت و خارج از زبان فارسی می‌تواند درک مطلب را برای مخاطب دشوار کند بنابراین باید از کلماتی که دارای معادل فارسی هستند در نوشته‌ها استفاده کرد. بهتر است موضوع مورد نظر را در قالب توصیفات مناسب بیان کنید تا تئاتر ذهن مخاطب تحریک شود، که شیوه‌ای عالی برای اثرگذاری مطلب در مخاطب است.

عوامل تأثیرگذار در انواع لحن محتوا

در لحن نوشتن عوامل مختلفی تأثیرگذار هستند که می‌توانند در کیفیت محتوا و جذب مخاطب اثرگذار باشند. انتخاب سبک، انتخاب کلمات و همچنین انتخاب ریتم و نظم از عوامل مهم در لحن نوشتن به شمار می‌روند.

انتخاب کلمات

یکی از عوامل بسیار مهم در لحن نوشتن، انتخاب کلمات مناسب است. در واقع این لحن است که تعیین می‌کند از چه کلماتی و کجا از آن استفاده کنید. به عنوان مثال کلماتی چون وقتی که……، هنگامی که…… و زمانی که…… را در نظر بگیرید، استفاده از گزینه دوم مناسب متن‌های رسمی است در حالی که برای متن‌های غیررسمی و محاوره‌ای می‌توانید از دو گزینه دیگر استفاده کنید.

مهمترین نکته‌ای که در انواع لحن محتوا باید به آن توجه داشت، رعایت هماهنگی میان کلماتی است که در نوشته قرار می‌گیرند. استفاده از کلمات باید متناسب با نوع لحنی باشد که برای موضوع مورد نظر انتخاب شده است تا تأثیر کلام بیشتر و جذب مخاطب افزایش یابد.

انتخاب ریتم و نظم

لحن جملات کوتاه و سریع بسیار با جملات طولانی و بلند متفاوت است. استفاده از جملات کوتاه یا بلند براساس نوع لحن مناسب با موضوع مورد نظر است به عنوان مثال برای متن‌های فلسفی بیشتر از جملات طولانی استفاده می‌شود.

در واقع هرچه موضوع مورد نظر دارای مفاهیم سخت‌تر و پیچیده‌ای باشد، استفاده از جملات طولانی در متن بیشتر است. مسئله مهم دیگری که در خلق یک مطلب ماندگار اثرگذار است، ریتم آن است. این موضوع بستگی به این دارد که شما چه روشی را بیان موضوع در نظر بگیرید مثلا دوست دارید با داستان‌سرایی موضوع را برای مخاطب شرح دهید یا خیلی رک ‌و روراست به بیان حقایق موجود در ارتباط با موضوع مورد نظر بپردازید. این بر عهده نویسنده است که این ویژگی‌ها را آگاهانه و هوشمندانه در متن انواع لحن محتوا بکار ببرد.

بهبود لحن محتوای برند
بهبود لحن محتوای برند

انتخاب سبک

مدل نوشتن و زبان متن یکی از عوامل بسیار مهم در لحن محتوا است. زمانی که شروع به نگارش موضوع مورد نظر می‌کنید قبل از هر چیز باید سبک آن را تعیین کنید و ملزومات آن را به درستی رعایت کنید تا مطلبی باکیفیت به مخاطب ارائه دهید.

در مورد محتوای متنی خیلی برات نوشتیم حیفه نخونی

اهمیت استفاده از انواع لحن محتوا

برای اثرگذاری بیشتر مطلب نوشته شده و جذب مخاطبان هر نوشته‌ای باید لحنی متناسب با موضوع مورد نظر داشته باشد حتی اگر آن لحن خشک باشد. نویسندگان معمولا لحنی در نوشتن ایجاد می‌کنند تا آن را قانع‌کننده‌تر بسازند. در واقع این راهی در سطح احساسی برای رسیدن به مخاطب است و بین نویسنده و خواننده ارتباط برقرار می‌کند.

استفاده از لحن مناسب در نوشتن می‌تواند در مطرح شدن نویسنده نیز بسیار اثرگذار باشد. همچنین استفاده از لحن در نوشتن می‌تواند موضوع مورد نظر را قابل فهم‌تر نماید و خواننده بهتر و راحت‌تر به درک موضوع بپردازد.

چه نوع لحن برند را انتخاب کنیم
چه نوع لحن برند را انتخاب کنیم

جمع‌ بندی

نویسندگان برای جذب بیشتر مخاطبان و افزایش اثرگذاری مطلب نوشته شده از لحن‌های مختلفی استفاده می‌کنند. انتخاب لحن بستگی به موضوع مورد نظر دارد و در درک بهتر موضوع نیز تأثیرگزار است. در این مقاله به توضیح لحن نوشتن و انواع مختلف آن پرداختیم.

4.7/5 - (52 امتیاز)

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • مطلب مفیدی بود ممنون، لینک دهی داخلیتونو دوس داشتم فقط پیشنهاد میکنم توی قسمت نتیجه گیری به صفحه اصلیتون لینک بدین! به برندینگ کمک میکنه

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

دامنه hezardokan.com به فروش می‌رسد 🙂

هزاردکان، پرفکت برای سایت فروشگاهی و مارکت پلیس

دامنه khoshkhoshon.ir به فروش می‌رسد 🙂

خوش خوشون، پرفکت برای سایت تبلیغاتی، تخفیف و …

دامنه yetamas.com به فروش می‌رسد 🙂

یه‌تماس، پرفکت برای سایت های خدماتی و مشاوره و …

دامنه زیبای startu.ir به فروش می‌رسد 🙂

استارتو، پرفکت برای سایت های تکنولوژی، خبری، کسب و کار،  و …

دامنه زیبای ghandil.com به فروش می‌رسد 🙂

قندیل، پرفکت برای سایت خدماتی، گردشگری و …

جدیدترین مقالات آریانگاران

اینجا برای تبلیغات شما است

شماره هماهنگی: 09360589298

فهرست