اهداف سایت و تأثیر سئو بر آن|تعیین هدف های سایت را بلدید؟

مقدمه ای بر اهداف سایت و تأثیر سئو بر آن

اهداف سایت و سئو تا چه اندازه اهمیت دارند؟ اهداف سایت و سئو چه تأثیری بر روی هم دارند؟ چرا برای سایت باید هدف تعیین کرد؟ کاربران در اینترنت به دنبال رفع نیازهای خود هستند و جذب اولین سایتی می‌شوند که بیان‌کننده راه‌حل مشکلات و نیازهای آنها باشد.

کاربران در ابتدا می‌خواهند بدانند که اهداف پشت یک سایت چیست؟ یک سایت می‌تواند بیش از یک هدف داشته باشد و می‌تواند مخاطبان مختلف را با اهداف متفاوت هدف قرار دهد. سایت‌ها به جای تلاش برای افزایش ترافیک خود از یک موتور جستجو به دنبال شناخت مخاطبان هستند و این که آنها پس از ورود به سایت چه کاری انجام می‌دهند و چه هدفی آنها را به سایت جذب کرده است.

اهداف سایت و تاثیر سئو بر آن
اهداف سایت و تاثیر سئو بر آن

شناخت و بررسی این عوامل اهداف سایت طلقی می‌شوند و در صورتی که به بهترین شکل انجام شوند به صورت طبیعی افزایش ترافیک و بهبود رتبه سایت را به دنبال دارند. با ما همراه باشید تا بیشتر با اهداف وب سایت و طراحی آن آشنا شویم و اهمیت سئو در پیشبرد این اهداف را بررسی کنیم.

در اینجا مواردی را لیست کرده‌ایم که در هنگام تعیین اهداف سایت باید حتما به آن‌ها توجه کنید:

  • فروش کالا
  • فروش خدمات که به طور مستقیم در سایت ارائه نمی‌شود (خدمات حضوری)
  • جذب مشتریان به خدمات آنلاین
  • تولید سرنخ
  • آموزش مخاطب
  • اشتراک‌گذاری اطلاعات
  • جذب تبلیغ‌کنندگان
  • ایجاد شهرت برای شخص یا سازمان
  • برندسازی
  • ساختن یک جامعه آماری
  • ذخیره و ارائه وایت پیپر و مستندسازی
  • ایجاد یک ارتباط خصوصی و محرمانه میان اعضای یک شرکت یا سازمان

وب سایت و هدف از طراحی آن چیست؟

به مجموعه‌ای از اطلاعات درباره عنوان یا مطلبی خاص در فضای اینترنتی وب سایت گفته می‌شود که معمولا دارای چندین صفحه و آدرس (URL) است که در هر یک از صفحات آن می‌توان از اطلاعات و محتواهای تصویری، متنی و … بهره برد.

با توجه به گسترش دنیای اینترنتی و نیاز جامعه امروزی جهت بهره‌مندی بهتر و سریعتر از خدمات و محصولات اینترنتی تعیین اهداف سایت به منظور ارائه مناسب خدمات و محصولات و آگاهی دادن به مخاطب بیش از پیش اهمیت یافته است. همانطور که می‌دانید طراحی وب و استفاده از صفحه آن وسیله‌ای ارتباطی برای تعامل مناسب با مخاطبان است بنابراین، باید طراحی وب براساس خواسته و نیاز مخاطبان باشد.

در ایجاد یک وب سایت موضوعی که نباید به سادگی از کنار آن گذشت، تعیین برنامه‌های لازم و اهداف وب سایت است که این یکی از مشکلات افرادی است که قصد راه‌اندازی یک وب سایت را دارند. به راستی چطور و چگونه می‌توان قبل از راه‌اندازی یک وب سایت اهداف آن را تعیین کرد؟ این اهداف باید شامل چه مواردی شود؟ این مسئله مهمی است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

نحوه تعیین اهداف سایت

با گسترش اینترنت، کسب‌وکارهای اینترنتی افزایش یافته است و افراد بسیاری به دنبال راه‌اندازی وب سایت برای شروع کسب‌وکار خود در این فضا هستند. با اینکه کسب‌وکارهای اینترنتی بسیاری وجود دارند اما آیا همه آنها موفق هستند؟ این سؤالی است که افراد تازه‌وارد به این نوع کسب‌وکارها با آن روبه‌رو هستند.

برای ایجاد یک وب سایت قبل از هر چیزی باید حوزه کاری خود را تعیین کنید و توقعات خود را از کاربران هدف با تهیه لیستی کامل و جامع مشخص کنید. اینجاست که سؤالات زیادی در ذهن شما شکل می‌گیرد که باید بتوانید بهترین جواب را برای آنها مشخص کنید که برای این کار بهتر است خود را به جای مخاطب و بازدیدکنندگان از سایت قرار دهید.

تعیین هدف برای سایت
تعیین هدف برای سایت

زمانی که از دیدگاه مخاطبان به سؤالات پاسخ دهید، جواب‌های احتمالی باید به گونه‌ای باشد که جذب بیشتر مخاطب را به دنبال داشته باشد و این با رفع نیازها و مشکلات آنها امکان‌پذیر است. در واقع پاسخ سؤالات باید به مذاق مخاطبان خوش بیاید که این امر می‌تواند در تعیین اهداف سایت کمک بسیاری کند و تشخیص اهداف را آسانتر نماید.

فروش کالا، فروش خدماتی که مستقیما در خود سایت ارائه نمی‌شوند، جذب مشترکین به خدمات آنلاین میزبانی شده توسط سایت، تولید سرنخ، آموزش مخاطب، به اشتراک‌گذاری اطلاعات، جذب تبلیغ‌کنندگان، ایجاد شهرت برای یک شخص یا سازمان و همچنین ذخیره و ارائه اسناد از جمله مواردی هستند که باید هنگام تعیین اهداف سایت به آنها توجه کرد.

یه عالمه پکیج و دوره آموزشی در فروشگاه آریانگاران، چی فکر کردی؟!!

اهمیت تعیین اهداف سایت

طراحی وب راهی جهت ایجاد ارتباط بین برند یا شرکت با مخاطب است. در دنیای امروز برای هر پیشه و شغلی یک سایت راه‌اندازی می‌کنند که برای ارتباط بهتر و مؤثرتر با مخاطبان باید هدف کسب‌وکار مشخص باشد. در صورتی که طراحی سایت بهبود روابط با کاربران را به دنبال نداشته باشد نشان‌دهنده شکست طراحی انجام شده است.

برای جذب بیشتر مخاطب و کاربران داشتن هدف مناسب با کسب‌وکار در طراحی سایت کمک شایانی می‌کند که این سبب رضایت صاحب سایت می‌شود و همچنین بهبود ارتباط با مخاطبان را به دنبال دارد. با تعیین اهداف سایت در اوایل طراحی و ایجاد وب می‌توان تا حدودی میزان موفقیت را پیش‌بینی کرد چرا که اهداف براساس پاسخی به نیازهای مخاطبان تعیین می‌شود.

اهداف کلی طراحی سایت کدامند؟

طراحی سایت به دلایل مختلفی انجام می‌شود اما در کل می‌توان گفت که اهداف طراحی شامل کسب درآمد، برندسازی، خدمات دیگر به مشتریان، ارتباط با مشتریان و پایین بودن هزینه‌ها است. در واقع طراحی سایت با هر هدفی انجام شود در نهایت زیر مجموعه یکی از اهداف کلی ذکر شده است.

کسب درآمد

بیشتر شرکت‌ها و برندهایی که به دنبال طراحی سایت هستند هدفی جز کسب درآمد بیشتر ندارند. در دنیای امروز هدف بسیاری از افراد که فضایی برای فروش فیزیکی محصولات خود ندارند و حتی صاحب شرکتی نیستند به دنبال طراحی و ایجاد سایت به منظور ایجاد منبع درآمد هستند که برای شروع کسب‌وکار گزینه مناسبی است.

داشتن سایت به منظور کسب درآمد
داشتن سایت به منظور کسب درآمد

برندسازی

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و فضای اینترنتی بسیاری از افراد به دنبال فروشگاه‌ها و شرکت‌های فیزیکی نیستند و محصولات و خدمات مورد نیاز خود را در وب جستجو می‌کنند بنابراین، ایجاد و طراحی یک سایت برای برندسازی و کسب اعتبار بیشتر از اهمیت خاصی برخوردار است و یکی از مهمترین اهداف سایت به شمار می‌رود.

سایت ایجاد شده علاوه بر پاسخگویی به نیازهای مخاطبان و جذب بیشتر مشتریان می‌تواند راهی مؤثر برای شناساندن شما به دیگران باشد و با برندسازی، اعتبار زیادی برای شما حاصل می‌شود. همیشه برندسازی برای شرکت انجام نمی‌شود و می‌تواند برای پروموت بیشتر شما در یک زمینه به عنوان متخصص باشدکه با این کار اسم خود را سر زبان‌ها انداخته و برندسازی شخصی صورت گرفته است.

کاهش هزینه

گاهی ایجاد و طراحی سایت به منظور کاهش هزینه‌ها انجام می‌شود. شاید این سؤال برای شما پیش بیاید که چگونه یک سایت در کاهش هزینه‌ها اثرگذار است. تا به حال به کافه یا رستورانی رفته‌اید که برای دیدن منو از شما بخواهند وارد سایتشان شده و منو را از سایت نگاه کنید؟ این مثالی برای درک راحتتر موضوع کاهش هزینه توسط ایجاد سایت است که هزینه‌های مربوط به طراحی و چاپ منو را از بین می‌برد و در صرفه‌جویی و پس‌انداز کردن سرمایه تأثیر چشمگیری دارد.

کاهش هزینه‌ها از طریق ایجاد و طراحی سایت تنها به این مورد محدود نمی‌شود و با ایجاد سایت گاهی کاری به جای چند نفر به یک نفر سپرده می‌شود که این نیز می‌تواند در کاهش هزینه‌ها اثرگذار باشد.

خدمات مشتریان

استفاده از سایت برای معرفی خدمات و محصولات یکی از بهترین گزینه‌های موجود برای کمک به مشتریانی است که می‌خواهند با خدمات و محصولات شما آشنا شوند. قرار دادن اطلاعات لازم در سایت نشان‌دهنده حرفه‌ای بودن شما در زمینه کاریتان است که اعتماد و اطمینان مشتری را به دنبال دارد و مشتریان برای بهره‌مندی از خدمات و محصولات، بهتر و راحتتر با شما ارتباط برقرار می‌کنند. خدمات مشتریان یکی از مهمترین اهداف سایت است.

هدف سایت برای کسب و کارها
هدف سایت برای کسب و کارها

ارتباط با مشتریان

شناخت شما توسط مشتری یکی از اهداف سایت است. ایجاد بستری مناسب برای تعامل بهتر با مشتریان علاوه بر شناساندن محیط و نوع کسب‌وکار شما می‌تواند فرصتی برای دریافت انتقادات و پیشنهادات از سوی کاربران به شما باشد که به پیشرفت کسب‌وکار و حرفه تخصصیتان بسیار کمک می‌کند.

ارزش و احترام به مشتریان و راضی نگه داشتن آنها از خود و همچنین برندسازی و افزایش اعتبار خود برای مشتریان از طریق ایجاد کمپین‌های اینترنتی در سایت طراحی شده امکان‌پذیر است.

مشخص کردن اهداف سایت برای کاربران

پس از ایجاد و طراحی سایت باید بررسی کرد که سایت اهداف تعیین شده را به خوبی بیان می‌کند یا نه. اولین صفحاتی که توسط بازدیدکننده مشاهده می‌شوند صفحه اصلی و صفحه فرود سایت هستند لذا تمرکز بر این صفحات از اهمیت خاصی برخوردار است.

برای تأثیر گذاشتن بر بازدیدکننده و جذب او تنها چند ثانیه فرصت دارید و در صورتی که اولین صفحات برای کاربر جذاب نباشد، بازدیدکننده به سرعت سایت را ترک خواهد کرد. برای آن که کاربران بتوانند در فرصت کوتاه اولین ورود به سایت جذب شوند بهتر است که به صورت مختصر و مفید اهدافی که سایت آنها را دنبال می‌کند به کاربران نشان داده شوند.

برای بیان اهداف سایت به مخاطبان و جذب آنها استفاده از تصاویر چشمگیر و مرتبط، بکار بردن عناوین قابل فهم و کوتاه و همچنین معرفی خود با محتوایی جذاب و مفید می‌تواند بیشترین تأثیر را ایفا کند.

اهمیت سئو در پیشبرد اهداف سایت

پس از ایجاد و طراحی سایت اهداف مختلفی برای آن با توجه به نیاز کاربران تعریف می‌شود که برخی از این اهداف می‌تواند شامل فروش محصولات و خدمات، بیان عقیده یا نکاتی خاص، اشترا‌گذاری اطلاعات خاص و … باشد. هر یک از اهداف سایت برنامه سئو متفاوتی را می‌طلبد تا به بهترین نحو بیان شوند و مخاطبان را به خود جذب کنند.

چیزی که جذاب است این است که چگونه بازاریابی و اهداف وب سایت در بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO) قرار می‌گیرد و چقدر مهم است که در مورد هر دو برای موفقیت در جذب ترافیک به یک سایت آگاهی لازم را داشته باشید. همانطور که گفته شد از اهداف بسیار مهم طراحی سایت جذب کاربر و جلب رضایت او است که سئو سایت نیز با همین اهداف انجام می‌گیرد بنابراین، سئو می‌تواند در پیشبرد اهداف وب سایت بسیار تأثیرگذار باشد.

افزایش ورودی مشتریان به سایت، افزایش اعتبار و ارزش کسب‌وکار، رشد کسب‌وکارهای نوپا در مدت زمان اندک، افزایش زمان ماندن کاربران در صفحه، کاهش هزینه‌ها، بهبود سرعت وب سایت و … از جمله مزایای سئو سایت محسوب می‌شوند که تحقق اهداف سایت را به دنبال دارند.

ویژگی های اهداف سئو

برای هر نوع کسب‌وکاری و هر شرکتی استفاده از پنج اصل SMART بسیار حیاتی است که اهداف سئو نیز باید این اصول را شامل شوند. کلمه SMART مخفف خاص (Specific)، قابل اندازه‌گیری (Measurable)، قابل دسترسی(Achievable)، مرتبط (Relevant) و مبتنی بر زمان (Time-Based) است.

اهداف خاص را با اعداد تعیین کنید به نحوی که قابل اندازه‌گیری باشند تا بتوان میزان دستیابی به هدف و رسیدن به موفقیت را سنجید. اهداف باید واقع‌بینانه و قابل دستیابی باشند و مرور بودجه تعیین شده، زمان اختصاص داده شده و همچنین پرسنلی که کار توسط آنها انجام می‌گیرد و بررسی دقیق این عوامل می‌تواند در سئو و پیشبرد اهداف سایت تأثیرگذار باشد.

ابزارهای زیادی برای اندازه‌گیری پیشرفت سئو وجود دارند که به وب مستران اطلاعات ارزشمندی در ارتباط با نحوه یافتن و تعامل افراد با وب سایت را ارائه می‌دهند که می‌توان به گوگل سرچ کنسول (Google Search Console) و گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) اشاره کرد. با استفاده از اطلاعات ارائه شده توسط این ابزارها می‌توان به ردیابی داده‌هایی چون نرخ تبدیل، ترافیک جستجوی ارگانیک سایت، کلمات کلیدی که سبب افزایش ترافیک سایت می‌شوند، نرخ پرش و زمان ماندن در صفحه و همچنین نایندکس، خزیدن و رتبه‌بندی صفحات سایت پرداخت.

ارتباط سئو در رسیدن به اهداف سایت
ارتباط سئو در رسیدن به اهداف سایت

مهمترین اهداف سئو

سئو سایت برای اهداف خاصی انجام می‌گیرد که از مهمترین آنها می‌توان به کسب درآمد، افزایش ترافیک و رتبه سایت، تبلیغات و رضایت مشتری اشاره کرد. تمامی موارد ذکر شده جزو اهداف سایت نیز هستند و اینجاست که ارتباط بین سئو و اهداف وب را به وضوح می‌توان دید.

مقاله موثرترین تکینیک های سئو رو هنوز نخوندی؟ باورنکردنیه واقعا!!!

تبلیغات

مهم نیست که شما صاحب یک کسب‌وکار کوچک باشید یا بزرگ، آنچه شما را به موفقیت نزدیک می‌کند تبلیغات است. برخی برای تبلیغات هزینه‌های زیادی صرف می‌کنند اما همیشه نیاز به صرف هزینه بالا نیست بلکه می‌توان با بهبود سئو سایت، تبلیغات را به صورت موازی انجام دهید.

افزایش ترافیک و رتبه سایت

افزایش رتبه و ترافیک ورودی سایت اصلی‌ترین هدف سئو است که جزو مهمترین اهداف سایت نیز به شمار می‌رود و با فراهم کردن زمینه‌ای مناسب تعداد بازدیدکنندگان افزایش می‌یابد. جذب بازدیدکنندگان به سایت سبب ارتقای رتبه سایت در موتورهای جستجو می‌شود.

کسب درآمد

افزایش سود و کسب درآمد به صورت مستقیم و غیرمستقیم توسط وب سایت‌ها انجام می‌شود و از اهداف سئو سایت است. افزایش بازدیدکنندگان و فروش بیشتر انواع محصولات و ارائه بهتر خدمات در گرو سئو سایت است که سبب تحقق یکی از اهداف وب سایت می‌شود.

رضایت مشتری

بزرگترین دارایی وب سایت مشتریان آن است و تمام تلاش سایت برای کسب رضایت مشتریان است که سئو می‌تواند در این مسیر کمک بسیاری به صاحبان سایت کند.

جمع بندی

اهداف وب سایت از مهمترین کارهایی است که قبل از راه‌اندازی سایت باید در مورد آن فکر شود و پس از طراحی سایت به صورت کامل اجرا شود. این اهداف وب سایت هستند که به کاربران آگاهی می‌دهند که سایت در چه راستایی اطلاعات به آنها ارائه می‌دهد. سئو سایت در پیشبرد اهداف وب بسیار مؤثر است به نحوی که اهداف سئو همان اهداف سایت را به نمایش می‌گذارد و در جذب مخاطبان نقش کلیدی را ایفا می‌کند.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

دامنه hezardokan.com به فروش می‌رسد 🙂

هزاردکان، پرفکت برای سایت فروشگاهی و مارکت پلیس

دامنه khoshkhoshon.ir به فروش می‌رسد 🙂

خوش خوشون، پرفکت برای سایت تبلیغاتی، تخفیف و …

دامنه yetamas.com به فروش می‌رسد 🙂

یه‌تماس، پرفکت برای سایت های خدماتی و مشاوره و …

دامنه زیبای startu.ir به فروش می‌رسد 🙂

استارتو، پرفکت برای سایت های تکنولوژی، خبری، کسب و کار،  و …

دامنه زیبای ghandil.com به فروش می‌رسد 🙂

قندیل، پرفکت برای سایت خدماتی، گردشگری و …

جدیدترین مقالات آریانگاران

اینجا برای تبلیغات شما است

شماره هماهنگی: 09360589298

فهرست