تقسیم بندی مشتریان در بهبود کسب‌وکارها تا چه اندازه می‌تواند اثرگذار باشد؟ اصلا فایده دسته بندی مشتریان چیست؟ چطور و بر چه اساسی تقسیم بندی مشتریان را می‌توان انجام داد؟ مشتریان مایه حیات کسب‌وکار شما هستند. شما باید نقاط درد، خواسته‌ها و نیازهای آنها را درک کنید. با یک مقاله جذاب و مفید دیگر در آریانگاران همراه ما باشید عزیزان 🙂

امروزه می‌توانید از فناوری‌های مختلف و نظرسنجی مشتریان برای جمع‌آوری اطلاعات در مورد مشتریان خود استفاده کنید. سپس می‌توانید از این داده‌های مهم برای درک بهتر مشتریان خود استفاده کنید، بنابراین می‌توانید در نهایت به بهترین نحو به آنها خدمت کنید (در حالی که درآمد، خدمات مشتری و بازگشت سرمایه خود را بهبود می‌بخشید). این فرآیند تقسیم‌ بندی مشتری نامیده می‌شود و به این صورت است که شما می‌توانید هر بخش از پایگاه مشتری خود را درک کنید. برای آشنایی بیشتر با نحوه تقسیم بندی مشتری و انواع آن ما را تا پایان این نوشتار همراهی کنید.

ما یه فروشگاه پکیج و دوره آموزشی هم داریما، می‌دونستی؟

تقسیم بندی مشتری چیست؟

تقسیم بندی مشتری فرآیند گروه بندی مشتریان بر اساس ویژگی‌های مشابه است. مدل‌ های تقسیم ‌بندی مشتریان مختلف، مشتریان را بر اساس موقعیت جغرافیایی، رفتار، جمعیت‌شناسی (سن و جنسیت) و ارزش‌ها از هم جدا می‌کنند. شما می‌توانید مشتریان خود را با هر معیاری که می‌خواهید جدا کنید.

تقسیم بندی مشتریان
تقسیم بندی مشتریان

چگونه مدل های تقسیم بندی مشتری می تواند به کسب و کار شما کمک کند؟

مدل‌های تقسیم ‌بندی مشتریان به شما بینشی نسبت به مشتریانتان می‌دهد. با درک سن، جنسیت، مکان، ارزش‌ها و رفتار مشتریان خود، می‌توانید پیشنهادات خود را با نیازهای آنها تنظیم کنید.

  • خدمات به مشتریان بهبود یافته است

با تقسیم بندی مشتریان، می‌توانید خدمات بهتری به مشتریان خود ارائه دهید. وقتی مشتری به تیم پشتیبانی شما مراجعه می‌کند، نمایندگان پشتیبانی مشتری شما اطلاعاتی را خواهند داشت که از مدل های تقسیم بندی مشتریان جمع‌آوری شده است. در نتیجه آنها می‌توانند خدمات روان‌تر و سریع‌تری به مشتریان ارائه دهند.

حدود 90 درصد از مشتریان بیشتر با کسب‌و‌کارهایی که خدمات مشتری خود را شخصی می‌کنند، تمایل به همکاری دارند بنابراین، دسته بندی مشتریان بر اساس آنچه برای شما و شرکتتان اهمیت دارد، می‌تواند در جذب مشتریان اثرگذار باشد و این خبر خوبی برای کسب‌و‌کار شماست.

  • بهبود کمپین های تبلیغاتی

با استفاده از مدل ‌های تقسیم ‌بندی مشتریان، هر نوع شرکتی می‌تواند پایگاه مشتریان خود را به بخش‌هایی تقسیم کند تا شرکت بتواند نیازهای افراد مختلف را مشخص و هدف قرار دهد. در این راستا شرکت‌های مختلف می‌توانند تبلیغات و ارتباطات مرتبط را برای مشتری کامل ارسال کنند. این به نوبه خود منجر به فروش بیشتر، تبدیل بیشتر و هزینه‌های بیهوده کمتر می‌شود.

  • ارتباطات بهبود یافته ای که مشتریان شما را درگیر می کند

مدل ‌های تقسیم ‌بندی مشتریان به شما کمک می‌کند تا در مورد نیاز و خواسته‌های مشتریانتان بیشتر بدانید. ارتباطاتی که آنها از شما دریافت می‌کنند به جای چیزی که نادیده می‌گیرند، به زندگی و علایق آنها مربوط می‌شود.

گروه بندی مشتری
گروه بندی مشتری

تاکتیک های جذب مشتری رو هم بخون که دیگه فول فول غول بشی 🙂

9 مدل تقسیم بندی مشتری برای کسب و کار شما

از روش های تقسیم بندی مشتری برای ارتباط با مشتریان خاص استفاده کنید تا بتوانید فروش خود را افزایش دهید، پول تبلیغات را عاقلانه خرج کنید و خدمات مشتری خود را بهبود بخشید.

  1. تقسیم بندی جمعیتی

تقسیم بندی جمعیتی یکی از مواردی است که احتمالا بیشتر با آن آشنا هستید. این مدل تقسیم ‌بندی مشتری، مشتریان را بر اساس موارد زیر جدا می‌کند:

  • سن
  • جنسیت
  • وضعیت تأهل
  • درآمد
  • تحصیلات
  • و …

تقسیم بندی جمعیتی می‌تواند توسط تیم‌های بازاریابی، نمایندگان خدمات مشتری و محققان استفاده شود. هیچ محدودیتی برای استفاده از این اطلاعات وجود ندارد. شما می‌توانید برای برقراری ارتباط با نسل‌های مختلف از طریق چت، ایمیل و تماس‌های تلفنی از اطلاعات جمعیتی سنی استفاده کنید.

همچنین برای دستیابی به این هدف شما می‌توانید از وضعیت تحصیلی برای شناسایی افرادی که علاقه‌مند به تحصیلات عالی هستند استفاده کنید. برای هدف قرار دادن مشتریانی که دارای بودجه لازم هستند، شما می‌توانید اطلاعاتی از سطح درآمد آنها جمع‌آوری و در راستای رسیدن به هدف خود استفاده کنید.

تقسیم بندی مشتری مبتنی بر جمعیت
تقسیم بندی مشتری مبتنی بر جمعیت
  1. تقسیم بندی رفتاری

با تقسیم بندی رفتاری، می‌توانید مشتریان را بر اساس نحوه استفاده از برند شما، از هم جدا کنید. به عنوان مثال، می‌توانید مشتریان را بر اساس مواردی که به آنها اشاره می‌کنیم، تقسیم کنید:

  • نحوه استفاده آنها از محصولات شما
  • الگوهای خرید
  • نحوه خرید آنها (حضوری یا آنلاین).

این اطلاعات با تبلیغات شخصی‌سازی شده بسیار مفید خواهد بود. شما می‌توانید مشتریان وفادار را با محصولات مشابه هدف قرار دهید.

همچنین می‌توانید با تیم خدمات مشتری خود از آن استفاده کنید. رفتار مشتری خود را مطالعه کنید و به دنبال سوالات متداول باشید. سپس یک صفحه پرسش‌ متداول، میز راهنمایی یا چت‌های خودکار پشتیبانی مشتری ایجاد کنید که به آنها رسیدگی می‌کند.

تقسیم بندی رفتاری مشتری
تقسیم بندی رفتاری مشتری
  1. تقسیم بندی روانشناختی

تقسیم بندی روانشناختی به احساسات و نگرش‌های درونی مشتریان شما مربوط می‌شود که شامل مواردی چون ارزش‌ها، منافع، نگرش‌ها، انواع شخصیت، سبک زندگی و نظرات است.

این نوع از روش های تقسیم بندی مشتری به شما اجازه می‌دهد تا شخصی‌ترین دیدگاه را در مورد افکار، باورها و احساسات مشتری خود دریافت کنید. برای جمع‌آوری برخی از این اطلاعات، نظرسنجی‌های مشتریان را تنظیم و اجرا کنید. سپس، از تقسیم بندی روانشناختی برای جلب نظر آنها استفاده کنید.

ابتکارات محیطی، LGBTQ و تنوع خود را با مشتریان پرشور به نمایش بگذارید. با استفاده از داستان‌های شخصی سازندگان، کالاهای دست‌ساز یا هر سبک دیگر، محصولات خود را به مشتریان معرفی کنید و آنها را به فروش برسانید.

مشتریانی را که علایق مشابهی دارند (مانند مطالعه) برای فروش محصولات مرتبط به آنها شناسایی کنید. یک شخصیت مشتری (یک شخصیت خیالی) ایجاد کنید که نماینده بخشی از مشتری باشد. همه این موارد می‌تواند در دستیابی به هدفی چون تقسیم بندی روانشناختی مشتریان اثرگذار باشد.

گروه بندی مشتری
گروه بندی مشتری
  1. تقسیم بندی مبتنی بر ارزش

تقسیم بندی مبتنی بر ارزش به سطح ارزشی است که مشتری شما به شما ارائه می‌دهد. با این مدل تقسیم بندی مشتری، بازده سرمایه‌گذاری مشتری (ROI) خود را اندازه‌گیری می‌کنید. شما می‌توانید وفادارترین مشتریان خود را شناسایی کنید و بفهمید که کجا ارزش خود را از دست می‌دهید و با شناسایی نقاط ضعف خود در بهبود آنها بکوشید. می‌توانید مشتریان را بر اساس تعداد خرید، میزان هزینه و دفعات خریدشان مرتب کنید.

از تقسیم بندی مبتنی بر ارزش برای درک ارزش طول عمر مشتریان خود استفاده کنید تا بتوانید ROI را افزایش دهید. مشخص کنید کدام مشتریان محصولاتی را با قیمت‌های بالا و پایین خریداری می‌کنند. همچنین سعی کنید یک ربات چت برای پاسخ به سوالات مشتریان پیاده‌سازی کنید.

ارسال پیام و فروش ویژه برای مشتریان ناراضی می‌تواند در تغییر نظر آنها کارساز باشد و رویکرد آنها را نسبت به شرکت در جهت مثبت پیش ببرد. اگر می‌خواهید فروش چشمگیری داشته باشید می‌توانید یک برنامه پاداش برای آنها ایجاد کنید.

روش های تقسیم بندی مشتری
روش های تقسیم بندی مشتری
  1. تقسیم بندی جغرافیایی

تقسیم بندی جغرافیایی کاملا واضح است. این مدل تقسیم‌ بندی مشتری، افراد را بر اساس مکان، از جمله کشور، ایالت، شهر و شهرک با هم گروه‌بندی می‌کند.

با درک این که مشتریان شما در کجا مستقر هستند، می‌توانید به آنها خدمات بهتری ارائه دهید. برای دریافت بازخورد مناسب در این مدل و همچنین رسیدن به هدف یعنی همان دسته بندی مشتریان، شما می‌توانید:

  • برای جشن گرفتن جشنواره‌ها و سنت‌های محلی، ارتباطات مناسب ارسال کنید.
  • از اصطلاحات محلی، زبان عامیانه و دانش برای جذب آنها استفاده کنید.
  • فرصت‌ها را برای مکان‌های فرعی شناسایی کنید.

همه این موارد هنگام هدف قرار دادن تبلیغات شما برای مشتریان محلی ضروری است.

تقسیم بندی جغرافیایی مشتریان
تقسیم بندی جغرافیایی مشتریان
  1. تقسیم بندی فنی

تقسیم ‌بندی تکنوگرافیک این ایده را برای شما به انجام می‌رساند که محصولات و خدمات شما را با میزان و سطح راحتی مشتریان با استفاده از فناوری میسر می‌کند.

شما می‌توانید این دانش را از طریق:

  • ارسال نظرسنجی از مشتریان
  • نگاه کردن به نحوه دسترسی افراد به سایت شما.
  • کشف مارک دستگاه‌هایی که مشتریان استفاده می کنند (اپل، اندروید و …).
  • می‌توانید در گوگل آنالیتیکس ببینید که افراد از چه دستگاه‌هایی برای بازدید از وب سایت شما استفاده می‌کنند.

سپس می‌توانید از این دانش برای موارد زیر استفاده کنید:

  • تصمیم بگیرید که آیا راه‌اندازی یک اپلیکیشن موبایل ارزشش را دارد یا خیر.
  • نحوه بهبود محصول موجود خود را بدانید.
  • طراحی محصولات برای افرادی که کمتر با فناوری آشنا هستند.

همچنین می‌توانید از این اطلاعات برای تعیین این که آیا باید از استراتژی بازاریابی مانند geofencing یا بازاریابی پیامکی برای هدف قرار دادن افراد در دستگاه‌های تلفن همراه خود استفاده کنید یا خیر.

تقسیم بندی تکنوگرافیک
تقسیم بندی تکنوگرافیک
  1. تقسیم بندی مبتنی بر نیاز

هر مشتری به چیزی متفاوت از شرکت شما نیاز دارد. با تقسیم ‌بندی مبتنی بر نیاز، می‌توانید بفهمید که باید در چه مواردی پیشرفت کنید. تقسیم بندی مبتنی بر نیاز، مشتریان را بر اساس مشکلات و خواسته‌ها گروه‌بندی می‌کند.

برای مثالی از تقسیم بندی مبتنی بر نیاز، اجازه دهید به نحوه تحویل غذا نگاه کنیم. اگر تحویل‌دهنده غذا، جعبه‌های غذای خود را در زمان نامناسبی تحویل دهد، مشتریان از غذاهای سرد شده (احتمال فاسد شدن غذا) ناراحت می‌شوند. اما با دادن حق انتخاب به مشتریان برای انتخاب روزهای تحویل و همچنین زمان آن، شرکت پخش می‌تواند خدمات بهتری به مشتریان ارائه دهد.

  1. تقسیم بندی فیرموگرافیک

تقسیم بندی فیرموگرافیک زمانی است که مشتریان را بر اساس ویژگی‌های شرکت جدا می‌کنید. شما می‌توانید از تقسیم بندی فیرموگرافیک برای گروه بندی مشتریان بر اساس اندازه یا ساختار شرکت، صنعت، درآمد و نوع سازمان استفاده کنید.

این اطلاعات را با نگاه کردن به منابع داده‌های عمومی، وب سایت‌های شرکت، گزارش‌های سالانه و بیانیه‌های مطبوعاتی بیابید.

این نوع تقسیم بندی زمانی بسیار مفید است که پایگاه مشتری شما در درجه اول شرکت‌ها، مشاغل کوچک و سایر سازمان‌ها باشد.

تقسیم بندی فیرموگرافیک
تقسیم بندی فیرموگرافیک
  1. تقسیم بندی مرحله چرخه حیات

نوع دیگری از مدل تقسیم بندی مشتری، گروه بندی مشتریان بر اساس جایی است که در سفر مشتری هستند. تقسیم بندی مرحله چرخه عمر مشتریان را به مراحل مختلف تقسیم می‌کند، بنابراین شما می‌دانید که چگونه آنها را هدف قرار دهید.

می‌توانید از داده‌های CRM یا نرم‌افزار مدیریت سرنخ خود برای ردیابی و برچسب‌گذاری مشتریان یا مشتریان احتمالی استفاده کنید تا آنها را از طریق این مدل تقسیم ‌بندی مشتری هدف‌گیری کنید.

یادت نره همیشه می‌تونی انواع محتواها و خدمات طراحی گرافیک رو از آریانگاران سفارش بدی

جمع بندی

استفاده از روش های تقسیم ‌بندی مشتری بهترین روش برای تفکیک مشتریان با ویژگی‌های مختلف است. جمع‌آوری این بینش‌ها به استراتژی‌ها، فرآیندها و سیاست‌های جدیدی منجر می‌شود که کسب‌وکار شما را بهبود می‌بخشد. با استفاده از این مدل ‌های تقسیم ‌بندی مشتریان، می‌توانید بهترین چیزی را که دارید به مشتریان خود ارائه دهید. در نتیجه، مشتریان وفادار بیشتر و همچنین افزایش فروش خواهید داشت.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

دامنه hezardokan.com به فروش می‌رسد 🙂

هزاردکان، پرفکت برای سایت فروشگاهی و مارکت پلیس

دامنه khoshkhoshon.ir به فروش می‌رسد 🙂

خوش خوشون، پرفکت برای سایت تبلیغاتی، تخفیف و …

دامنه yetamas.com به فروش می‌رسد 🙂

یه‌تماس، پرفکت برای سایت های خدماتی و مشاوره و …

دامنه زیبای startu.ir به فروش می‌رسد 🙂

استارتو، پرفکت برای سایت های تکنولوژی، خبری، کسب و کار،  و …

دامنه زیبای ghandil.com به فروش می‌رسد 🙂

قندیل، پرفکت برای سایت خدماتی، گردشگری و …

جدیدترین مقالات آریانگاران

اینجا برای تبلیغات شما است

شماره هماهنگی: 09360589298

فهرست