انواع محتوا کدامند؟ دسته بندی چهارگانه گوگل پسند

انواع محتوا کدام‌اند؟

پای بازاریابی آنلاین که به میان می‌آید، انواع محتوا تمام آن چیزی است که اهمیت دارد. دقیقا انواع مختلف محتواهای متنی، صوتی و بصری است که برند و کسب و کار شما را از دیگر رقبایتان جدا و متمایز می‌کند. بعلاوه که در تبدیل سرنخ‌ها به ترافیک واقعی و هدایت آن‌ها از داخل قیف فروش بسیار تاثیرگذار است.

11 مورد از انواع محتوا
11 مورد از انواع محتوا

برطبق یک آمار منتشر شده از CMI غالب بر 92 درصد دیجیتال مارکترها محتواهای دیده شده کمپانی خود را به عنوان یک دارایی و گنجینه اصلی در نظر می‌گیرند. یکی از دلایلی که چرا تولید انواع محتوا برای کسب و کارها اهمیت دارد این است که از طریق آن می‌توان اهداف زیادی را برای مخاطبان و مشتریان مختلف برآورده کرد.

بسته به نوع کسب و کار B2C و B2B نوع تمرکز بر هر نوع محتوا متفاوت است. در این مقاله به طور کامل شما را با انواع محتوا که باید بشناسید آشنا خواهیم کرد. پس با ما در آریانگاران همراه باشید.

اهمیت شناخت انواع محتوا

یکی از دلایل اهمیت شناخت دقیق انواع محتواها، یادگیری اصولی نوشتن و استفاده از آن است. استفاده موثر و گرفتن بازخوردهای بازاریابی در کمپین‌های تبلیغاتی است. مخاطبان مختلف، ترجیحات محتوایی مختلف دارند. برای همین است که ما شناخت پرسونای مخاطب را به بخش مهمی از بازاریابی محتوا نسبت می‌دهیم.

بعنوان مثال بر طبق یک پژوهش، ترجیحات محتوایی خریداران کسب و کار B2B بسته به اینکه در چه مرحله‌ای از سفر مشتری باشند متفاوت است.

کسانی که در مراحل اولیه هستند، محتوای اطلاعاتی مانند اینفوگرافیک و پادکست را ترجیح می‌دهند. در حالیکه مشتریان مرحله بعدی شواهدی ملموس از گزارش‌های تحلیلی و نمونه موردی‌ها می‌خواستند.

همین مسئله برای مشتریان کسب و کارهای B2C نیز صدق می‌کند. آنها تمایل دارند که انواع محتوای جذاب و مفید را در طول پروسه طی کردن قیف فروش بخوانند و مطالعه کنند.

مشخصا، هر تیم مارکتینگ بسته به نوع و جنس مخاطبان خود از متدهای مختلف انواع محتوا بهره خواهند برد.

و اما با هم سراغ انواع رایج محتوا که باید بشناسید می‌رویم.

محتوای متنی تاجدار قلمرو محتوا

از کلمه تاج برای پادشاهی محتواهای متنی در سرزمین تولید محتوا استفاده می‌کنیم. دلیل آن هم، بخش زیادی به گسترده و کاربردی بودن محتوای متنی برمی‌گردد. تا بوده محتوای متنی بوده! کلمات را نمی‌توان از انواع محتواها جدا کرد.

حتی برای تولید محتوای صوتی و تصویری نیز به سناریو و کلمات نیاز پیدا خواهید کرد. برای همین ما محتواهای متنی را زیربنای کل انواع محتواها نام‌گذاری می‌کنیم. برای گرفتن جایگاه در گوگل و داشتن ترافیک ورودی زیاد نیاز به محتوای متنی باکیفیت و یونیک دارید.

خوراک اصلی و منبع تغذیه پایه وبسایت و شبکه‌های اجتماعی، متن است. اگر به دنبال بالا بردن نرخ کلیک هستید، بر روی کیفیت محتواهای متنی خود تمرکز کنید. از انواع محتوای متنی در موارد زیر استفاده می‌شود:

  • وبلاگ
  • دفترچه راهنمای محصول
  • صفحه محصولات
  • صفحات فرود
  • کپشن شبکه‌های اجتماعی
  • سناریو محتواهای صوتی و بصری

انواع محتوا متنی

انواع محتوای متنی را بر این اساس که نوع نوشتار و نوع اطلاعات هر کدام با دیگری متفاوت است، می‌توان دسته‌بندی کرد. بعنوان مثال در نوشتن مقالات وبلاگ یک سایت رویکرد متفاوتی یا محتوای خبرنامه یا شبکه‌های اجتماعی خواهیم داشت.

محتواهای متنی گل سرسبد اند
محتواهای متنی گل سرسبد اند

برای همین هر کدام از این‌ها در یک دسته‌بندی برای انواع محتوای نوشتاری قرار دارند. در اینجا برخی از متداول‌ترین‌های محتواهای متنی خواهیم داشت.

  • انواع محتوا مقالات یا posts

هر وب‌سایت فعال در هر زمینه‌ای (فروشگاهی، خدماتی، خبری، فیلم و سریال و غیره) نیاز به بخش وبلاگ برای منتشر محتوای متنی دارد. مقالات وبلاگ باید برای پاسخ دادن به نیاز مشتری به اطلاعات درست باشند. این مسئله خیلی مهم است. در واقع مقالات برای اطلاع‌رسانی و بالا بردن آگاهی مخاطبان است.

مقاله وبلاگ گاه جواب یک سوال است، گاه حالت مقایسه‌ای دارد، گاه نقد و بررسی یک واقعه، برند و غیره است. این‌ها بسته به استراتژی محتوا در طراحی تقویم محتوایی به کار خواهند رفت.

بر طبق آخرین آمار منتشر شده از هاب‌اسپات (HubSpot) کسب و کارهایی که در بازاریابی محتوایی خود از وبلاگ استفاده می‌کنند، 13 برابر افزایش نرخ بازگشت سرمایه (ROI) خواهند داشت. 

آن را تحت عنوان متن تبلیغاتی نیز می‌شناسند. رپورتاژ در واقع نوعی محتوای متنی است که کسب و کار شما (خدمات یا محصول) را در یک وبسایت دیگر معرفی می‌کند. نوع نوشتار یک رپورتاژ باید مفید، واقعی، کوتاه و جذاب باشد.

لینک‌های خارجی که شما از انتشار رپورتاژ در سایت‌های پربازدید قرار می‌دهید باید متعلق به کاربردی‌ترین بخش کسب و کار شما و پرسودترین آن‌ها باشد.

10 معیار سنجش یک رپورتاژ قدرتمند

  • محتوای انکر تکست

همین جمله بنفش رنگ بالای ما یک نوع انکر تکست است. انکر تکست یک متن کوتاه یک جمله‌ای برای اشاره به محتوا یا مقاله‌ای دیگر است.

جذابیت و چشمگیر بودن این جمله در دریافت کلیک کاربران نقش بسیار مهمی دارد. بعلاوه که مکان قرارگیری مرتبط آن با نوشتار نیز در درجه دوم اهمیت قرار دارد.

  • محتوای دفترچه راهنما

انواع برند بوک، کاتالوگ محصولات، دفترچه راهنمای محصولات، راهنمای استفاده از خدمات و غیره را می‌توان در این دسته‌بندی از انواع محتوای نوشتاری جای داد. هر کدام از این موارد نکات مهم نگارشی و نوشتاری خاص خود را دارد.

  • محتوای کتاب الکترونیکی eBooks و گزارشات

این مدل از انواع محتواهای متنی ساختار خاص خود را دارند. عموما 3000 تا 4000 کلمه جای کار دارند. هزاران بار می‌توان آن را میان مخاطبان و مشتریان برند به اشتراک گذاشت.

به این نوع محتواها، محتواهای لانگ فرم نیز گفته می‌شود ک برای کسب و کارهای مختلف در طولانی مدت ارزشمند هستند.

  • محتوای ایمیل و خبرنامه

اگر کسب و کار شما به گونه‌ای است که مدام در حال معرفی محصول جدید، خدمات جدید و یا اخبار جدید هستید، داشتن محتوای خبرنامه یا ایمیل اطلاع رسانی بخش مهمی از بازاریابی دیجیتال شما خواهد بود.

حتی ثابت شده است که محتوای ایمیل بهترین بازگشت سرمایه را برای کسب و کارهای B2B و B2C دارد. محتوای ایمیل کوتاه، ساده، شیوا و حاکی است.

محتوای صوتی – بشنو از نی

محتوای صوتی به هر محتوای قابل شنیدن اختصاص دارد. حال این محتوا می‌تواند برای انتشار دادن در شبکه‌های اجتماعی و سایت باشد. می‌تواند هم یک فایل برای پخش کردن در فضای فیزیکی، تلفن گویا، اپراتور و غیره باشد.

در کل به سه شیوه می‌توان محتوای شنیداری تولید کرد. راه اول اینکه برای خود گوینده خوش صدا استخدام کنید. دوم استفاده از نرم‌افزارهای تبدیل متن به گفتار است. راه سوم نیز با بلندگوهای هوشمند و یا دستگاه‌های صداگرا امکان‌پذیر است.

شاید برای شما استفاده از انواع محتوای صوتی، در اولویت نباشد. اما باید آن را به کار ببرید و تاثیر آن را ببینید تا شگفت‌زده شوید.

انواع محتوا صوتی

انواع محتوای صوتی را می‌توان در دو دسته کلی قابل انتشار در پلتفرم‌های آنلاین و قابل پخش در غیر از آن‌ها دسته‌بندی است کرد. در حال حاضر پادکست‌ها که قابلیت انتشار در شبکه‌های آنلاین را دارند، بیشترین میزان مخاطب را به خود اختصاص داده‌اند. در اینجا چند نمونه محتوای صدایی آورده شده است.

  • محتوای پادکست

ده سال پیش توجه زیادی به پادکست‌ها نمی‌ش. اما الان را نگاه کنید. بیش از 29 میلیون اپیزود پادکست بر روی امواج هوایی است.

بیش از نیمی از جمعیت آمریکا حداقل یک قسمت پادکست را گوش داده‌اند و 32 درصد به طور منظم گوش می‌دهند. شما با تولید انواع محتوای صوتی از جمله پادکست طیف زیادی از کاربران مشتاق به شنیدار را تحت تاثیر خواهید گذاشت.

تا پایان سال 2022، پیش‌بینی شده است که 132 میلیون شنونده پادکست در جهان داشته باشیم. این فرم از انواع فایل های صوتی در سال‌های اخیر خیلی ترند شده است. از آن غافل نمانید.

  • محتواهای صوتی وبلاگ

انتشار یک فایل صوتی حاوی مهم‌ترین بخش‌های محتوای متنی در ابتدای وبلاگ می‌تواند در رتبه گرفتن محتوای شما بسیار تاثیرگذار باشد.

  • محتوای صوتی ضمیمه

منظور ما از این نوع محتوای متنی، یک فایل صوتی است که بر روی انواع موشن گرافی، کلیپ، تیزر تبلیغاتی و … ضمیمه می‌شود.

محتوای تصویری – شنیدن کی بود مانند دیدن

حتما شنیده‌اید که ما 90 درصد اطلاعات اطراف خود را از طریق دیدن کسب می‌کنیم. از طرفی تصاویر خیلی زودتر از متون توجه چشم را به خود جذب می‌کنند یا به اصطلاح به چشم می‌آیند. برای همین انواع محتواهای تصویری برای به دام انداختن نگاه مخاطبان و کاربران و ارائه اطلاعات در کمترین زمان به آن‌ها نقش بسیار مهمی در پروسه بازاریابی محتوا دارند. با انتشار محتوای تصویری، درک بهتری از برند خود ایجاد خواهید کرد.

انواع محتوا تصویری

محتواهای تصویری ایستا یعنی به جز انواع محتواهای ویدیویی متحرک را می‌توان در این دسته جای داد. انواع طراحی عکس، بنر، وکتور، چارت، اسلایدر و غیره را می‌توان یک نوع محتوای تصویری در نظر گرفت.

برای استفاده از تصویر در داخل سایت، باید با سئوی تصویر آشنایی کامل داشته باشید. عکس‌های آپتیمایز شده با حجم کم و متناسب با کسب و کار خود را منتشر کنید تا نمره سئو و رنک گوگل بهتری بگیرید.

  • انواع محتوا اینفوگرافیک

انواع محتواهای اینفوگرافیک عالی هستند، چرا که به آسانی می‌توان آن را در بخش‌های مرتبط با سازمان (سایت، شبکه‌های اجتماعی و غیره) منتشر کرد.

نمایش کوتاه، جذاب و جالب از اطلاعات و آمار در قالب تصاویر و کلمات را اینفوگرافیک می‌نامند. یک اینفوگرافیک قدرتمند، گویا، ساده، زیبا  و مفید از نظر محتوایی است.

با این نوع محتوا، اعداد و ارقام برای مخاطبان بیشتر قابل درک است. اگرچه زمان زیادی برای آن لازم نیست اختصاص دهید اما عملکرد بی‌نظیری را از آن‌ها خواهید دید.

تبدیل داده‌ها و آمار سایت به اینفوگرافیک و انتشار آن، به جذب ترافیک بالاتری منجر خواهید شد. از جمله ابزارهای آنلاین برای ساخت انواع خلاقانه اینفوگرافیک می‌توان به canva، piktochart و Visme.co اشاره کرد.

  • اسلایدرها

اسلاید دسته‌ای دیگر از محتوای تصویری است. یک سلسله از تصاویر پشت سر هم و مرتبط با هم که ماندن کاربر در سایت یا صفحه شما را بالا می‌برد. از اسلایدها برای ساخت نمون کارها و غیره می‌توانید استفاده کنید.

محتوا ویدئویی – ابرقدرت نسل آینده تولید محتوا

آیا می‌دانستید که 75 میلیون جمعیت آمریکا هر روز در حال تماشای انواع محتوای ویدیویی هستند؟ همین آمار برای کشور خود ما نیز سرسام آور است. خود شما در طول روز چند محتوای ویدیویی را نگاه می‌کنید.

سئوی ویدیو بخش مهمی از کار متخصصان سئو است. چرا که اهمیت محتوای ویدیویی در الگوریتم‌های جدید گوگل و جذب مخاطب را اصلا نمی‌توان ندیده گرفت.

آسان‌تر بودن دسترسی به محتواهای ویدیویی نسبت به چند سال گذشته سبب شده که کسب و کارهای مختلف در اندازه‌ها و زمینه‌های مختلف، به دنبال تولید محتوای ویدیویی موثر باشند.

محتواهای ویدیویی به بخش بسیار پرطرفداری در دنیای تولید محتوا تبدیل شده‌اند. این مسئله با درصد بالای کاربران موبایل که تمایل به دیدن محتواهای فیلم و کلیپ در داخل گوشی هوشمند خود هستند ارتباط مستقیم دارد.

گرفتن بهترین نتیجه از انتشار محتواها
گرفتن بهترین نتیجه از انتشار محتواها

انواع محتوا ویدیویی

مارک زاکربرگ معتقد است که به زودی محتوای ویدیویی به ابرقدرت دنیای تولید محتوا تبدیل خواهد شد. این حرف حتی اگر به واقعیت نپیوندد، وسوسه‌برانگیز است. شما با انتشار محتواهای ویدیویی در سایت خود و سئوی ویدیو بسیار به رتبه گرفتن محتواهای خود کمک کرده‌اید.

هوش مصنوعی موتور جستجوی گوگل نوع محتوای ویدیویی، کلمات داخل آن و ارتباط آن با صفحه را متوجه خواهد شد. رعایت حقوق کپی رایت بسیار اهمیت دارد.

انواع محتوای ویدیویی شامل موارد زیر است:

-موشن گرافی

-کلیپ

-تیزر تبلیغاتی

-پروموشن

-لوگوموشن

-انیمیشن

-فایل آموزشی تصویری

و غیره

  • محتوای تفکر بزرگان و نقطه نظرها THUGHT LEADERSHIP OR POVs

مردم عاشق شنیدن توصیه‌ها و نقطه نظرهای صاحب نظران و افراد متخصص هستند. شما اگر بتوانید مصاحبه‌ای در قالب هر نوع محتوایی از پادکست و مقاله گرفته تا محتوای ویدیویی با افراد صاحب نظر متناسب با کسب و کار خود تهیه کنید، در ایجاد نگرش مثبت در ذهن کاربران خود تاثیر زیادی خواهید گذاشت.

  • محتواهای راهنمای استفاده – How-To Guide

در آن واحد که شما عبارت “چگونه” را در گوگل سرچ می‌کنید، پیشنهادات آن را در نتایج خواهید دید. خود گوگل اعلام کرده است که کوئری‌های مرتبط با عبارت “چگونه” در طی 5 سال گذشته حدود 140 درصد افزایش یافته‌اند.

راهنمای استفاده یا چگونه انجام دادن یک مرجع کامل برای تمام افرادی است که به دنبال آموزش هستند. حال چه آموزش پختن تخم مرغ و چه دانلود یک فیلم از یوتیوب.

به این مسئله فکر کنید که مخاطبان شما در چه زمینه‌ای به دنبال آموزش دیدن هستند؟ آن‌ها به دنبال چه چیزهایی هستند که بیاموزند؟ شما چه دستورالعمل و محتوای آموزنده‌ای را می‌توانید در این راستا ارائه دهید؟ اگر کارت‌های خود را درست بازی کنید، انواع محتوای راهنمای شما خیلی زود وایرال خواهد شد.

چگونه محتوای “چگونه” برای مخاطبان بنویسیم؟ از کجا بدانیم آن‌ها به دنبال چه هستند؟

نکته) این نوع محتوا می‌تواند متنی، کلیپ آموزشی و حتی تصویری باشد.

  • وبینارها

بله، وبینار هایی که چپ و راست افراد مختلف برگزار می‌کنند یکی از انواع محتوا است. این نوع محتوا برای بالا بردن تعامل کاربران با کسب و کار است. برگزاری وبینار بیشتر برای کسب و کارهای B2B کاربرد دارد.

تاثیر محتوای وبینار را در بالا بردن نتایج بازاریابی، فروش و نرخ تعامل خواهید دید. بر طبق پژوهشی از ClickMeeting، 76 درصد خریداران B2B بعد از تماشای یک وبینار، خرید خود را عملی کرده‌اند.

پس وبینارهایی که افراد مختلف برگزار می‌کنند، به خاطر محض رضای خدا نیست! شما نیز از تولید انواع محتوای وبینار و سمینار غافل نمانید.

انواع محتوا در شبکه های اجتماعی – دوپینگ تولید محتوا

در این مسئله که هر کسب و کاری نیازمند به استفاده از شبکه‌های اجتماعی خاص است، شکی وجود ندارد. اما به کار بردن شبکه‌های اجتماعی تنها به منزله کانال توزیع انواع محتوا کافی نیست. شما باید محتواهایی تولید کنید که کاملا متناسب با کانال‌های انتشار محتوا یا پست باشد.

پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی اساسا به موتورهای جستجوی متمرکز بر برندها تبدیل می‌شوند. 40 درصد مشتریان برای پیدا کردن یک محصول یا کسب و کار به سرچ در شبکه‌های اجتماعی می‌پردازند. رقم واقعا قابل تامل است. هر از 10 نفر، 4 نفر! بعلاوه که مشتریان تمایل دارند که از برندهایی خرید کنند که در شبکه‌های اجتماعی با آن‌ها در تعامل هستند.

اگر دقت کرده باشید، بسیاری از شبکه‌های اجتماعی ویژگی‌های جدید مخصوص کسب و کارها را ارائه داده‌اند. از جمله اینکه بتوانند سریع‌تر با فالورهای خود ارتباط بگیرند و به آن‌ها در چرخه‌ی خرید، سرعت ببخشند.

بعنوان مثال شما در اینستا و اسنپ چت می‌توانید یک سلسله استوری یا لایو چت با بازدیدکنندگان خود داشته باشند.از پلتفرم‌های پربازده در داخل ایران می‌توان به ترتیب به اینستاگرام، لینکدین، آپارات، تلگرام، واتساپ و پینترست اشاره کرد.

  • انواع محتوا در یوتیوب: یوتیوب یکی از بهترین کانال‌ها برای انتشار محتوای ویدیو و کسب درآمد است.
  • انواع محتوا در اینستاگرام: تولید انواع محتوا در قالب پست، استوری، لایو و ریلز در اینستاگرام امکان‌پذیر است. برای گرفتن بازخورد از این شبکه اجتماعی باید الگوریتم‌های اینستا و بازاریابی اینستاگرام را به کامل یاد بگیرید.
  • انواع محتوا در پینترست: انتشار محتوای تصویری (محصولات و غیره) در پینترست بعنوان یک کانال انتشار معتبر و دادن لینک به سایت در آن در سئو و بهبود رتبه سایت بسیار تاثیرگذار است.
  • انواع محتوا در آپارات: آپارات بهترین پلتفرم داخلی برای انتشار محتوای ویدیویی است.
  • انواع محتوا در تلگرام: از کانال‌های تلگرام و علاقمندان سرسخت این شبکه اجتماعی نباید غافل بمانید.
  • انواع محتوا در لینکدین: لینکدین یک محیط کاملا حرفه‌ای با حضور بهترین‌های عرصه کسب و کار است.

تنوع محتوا از نظر انتشار

در یکی از مراحل طراحی تقویم محتوا، باید کانال انتشار محتوا را انتخاب کنید. این کانال انتشار نوع محیط و محل قرارگیری محتوا را مشخص می‌کند. اینکه آیا محتوا را در بخش وبلاگ سایت منتشر می‌کنید؟ یا آن برای گرفتن بک لینک از سایت‌های دیگر است؟ و یا برای شبکه‌های اجتماعی است؟ کانال انتشار به پلتفرم قرارگیری و در معرض دید قرار گرفتن محتوا اختصاص دارد.

سفارش آنلاین انواع تولید محتوا
سفارش آنلاین انواع تولید محتوا

جمع‌بندی

تولید انواع محتوای خوب به معنای ایجاد یک بستر و شالوده برای استراتژی‌های بازاریابی است. آنچه که کاربران را از میان سرچ‌های ارگانیک جذب می‌کند و به خریداران بالقوه برای کسب و کار شما تبدیل می‌کند. خریدارانی که برای دریافت خدمات یا محصولات شما، پول پرداخت خواهند کرد.

محتواهای مختلف متنی، صوتی، تصویری و ویدیویی بسیار قابل کنترل هستند و این خیلی خوب است. به شما این فرصت را می‌دهد که برنامه بریزید چه نوع محتوایی را برای چه دسته از کاربران در کدام کانال، منتشر کنید. مسئله‌ای که در تحقیق کلمه کلیدی نیز به آن خواهید پرداخت.

در گذشته انواع کمی محتوا پیش روی بازاریابان بود. اما این روزها این تنوع محتوایی به قدری بالا است که باید همیشه خودتان را به روز نگه دارید. ما به شما متداول‌ترین انواع محتوا در قالب سایت و شبکه‌های اجتماعی را گفتیم. شما همین الان می‌توانید چند تیپ محتوایی برای کسب و کار خود تعریف کنید.

خب، محتوای بعدی که شما منتشر خواهید کرد، از کدام نوع است؟

4.9/5 - (11 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

دامنه hezardokan.com به فروش می‌رسد 🙂

هزاردکان، پرفکت برای سایت فروشگاهی و مارکت پلیس

دامنه khoshkhoshon.ir به فروش می‌رسد 🙂

خوش خوشون، پرفکت برای سایت تبلیغاتی، تخفیف و …

دامنه yetamas.com به فروش می‌رسد 🙂

یه‌تماس، پرفکت برای سایت های خدماتی و مشاوره و …

دامنه زیبای startu.ir به فروش می‌رسد 🙂

استارتو، پرفکت برای سایت های تکنولوژی، خبری، کسب و کار،  و …

دامنه زیبای ghandil.com به فروش می‌رسد 🙂

قندیل، پرفکت برای سایت خدماتی، گردشگری و …

جدیدترین مقالات آریانگاران

اینجا برای تبلیغات شما است

شماره هماهنگی: 09360589298

فهرست